Concentratieproblemen bij jonge kinderen

Meisje met letter blokkenMijn zoon van 5 heeft zowel op school als thuis grote problemen met zich te concentreren. Als iemand hem een instructie geeft doet hij het twee keer en is dan weer afgedwaald. Hij praat en zingt veel in zichzelf. Het lijkt wel of we niet tot hem kunnen doordringen en we hebben alles al geprobeerd. Hij hobbelt altijd achter iedereen aan, maar is gelukkig wel een heel gezellig kereltje.
Wat moeten we doen?

Deze vraag komt van een moeder die zich zorgen maakt en vraagt om een advies om haar zoon bij de les te houden.

Kleuters

Een kind van vijf is nog een echte kleuter en een kleuter fantaseert heel wat af. Die heeft van heel veel realiteiten nog geen weet en wat hij niet weet bedenkt ie gewoon zelf. Dit is ook de tijd dat er monsters bestaan en natuurlijk Sinterklaas.
De wereld is magisch en zodra het geloof in Sinterklaas is gestopt, kun je verwachten dat kinderen steeds meer besef hebben van de realiteit.
Daarnaast ontdekt de kleuter meer en meer dat hij een eigen persoontje is, een eigen ik-je als het ware. Dit betekent dat je dat als ouder zult weten ook.
Je kleuter wil z’n zinnetje hebben en gaat met je de strijd aan, al dan niet openlijk. Overal gaat ie een mening over hebben en als het niet zo gaat zoals hij wil dan wordt er geschreeuwd, gehuild of gewoon niet geluisterd.
Hij heeft inmiddels gemerkt dat grenzen verschuifbaar zijn en wil dat wel graag even uittesten als het zo uitkomt.
Wat eveneens een rol gaat spelen is dat hij op school, bij vriendjes en op de zwemles allerlei interessante dingen leert die je als ouder niet altijd fijn vindt. Dat is de invloed van buitenaf.
Bovenal is de kleutertijd een periode waarin ongelooflijk veel geleerd wordt op alle ontwikkelingsgebieden.
Ga maar na: Allerlei leertaken op school waarvan cijfers en letters slechts een klein onderdeel zijn, omgaan met andere kinderen, het lichaam moet leren fietsen en zwemmen, in verschillende situaties stelt men verschillende eisen dus hij moet zich leren aanpassen.
Bekijk en observeer maar eens een kleuter en verbaas je over wat hij allemaal al kan en hoeveel hij nog moet leren………

Verwerkingstijd

Ieder kind heeft zijn eigen ritme en manier van doen.
Net zoals wij als volwassenen onze eigen manieren van leren en onthouden hebben gevonden, moet een kleuter nog een manier vinden om alle prikkels van een dag te verwerken en onthouden.
Dat is nogal een klus en geen wonder dat het regelmatig even fout gaat.
Stel je eens voor:
Een kind wordt direct op de vroege ochtend al geconfronteerd met snelle televisie beelden. Er moet gegeten worden en het is zaak om op tijd in de kleren te komen zodat pappa en mamma ook bijtijds op hun werk verschijnen. In de auto naar school waar op school het stoeltje wacht. De tussenschoolse opvang vindt plaats in een overblijflokaal en daarna wacht het stoeltje voor de volgende lessen. Na school volgt weer het overblijf lokaal, pappa met de auto en thuis nog even computeren.
Op deze manier krijgt een kleuter veel hoofdprikkels te verwerken en weinig ruimte om prikkels fysiek te verwerken en dat is toch echt wel nodig voor jonge kinderen.
Want hoe vol gaat het hoofd worden van al die dagelijkse indrukken?
Hoe moet je leren je te concentreren als er geen verwerkingsmogelijkheid is?
Dan kan dromen toch een fijne uitlaatklep zijn?

Tips voor ouders van jonge kinderen

  • Zorg ervoor dat je zeker weet dat je kind je hoort. Noem zijn naam en raak hem eventueel lichtjes aan.
  • Voor kinderen kan het heel onveilig en bedreigend zijn om volwassenen te moeten aankijken. Dit kan zorgen voor een totaal blokkeren.
  • Een kind wat nadenkt kijkt vaak even opzij. Stoor het kind dan niet en laat het even gaan in zijn eigen wereld.
  • Geef een korte en duidelijke opdracht en noem maar een taak per keer.
  • Als je vermoed dat je kind afgeleid is, laat dan even de opdracht herhalen in eigen woorden.
  • Herinner je kind er met een woord aan wat je als opdracht had gegeven.
  • Stel redelijke grenzen en houd je eraan.
  • Let er op dat je positief en gewenst gedrag beloont met een goedkeurende opmerking. Negeer zoveel mogelijk negatief gedrag.
  • Als er strijd is geef dan een keuze in plaats van verbieden. Bijvoorbeeld, doe je eerst je broek aan of je trui?
  • Geef voldoende tijd en maak duidelijk waarom je een verzoek doet of een opdracht geeft.
  • Zeg wat je verwacht en wanneer.
  • Houd er rekening mee dat jonge kinderen veel in beelden denken en weinig tijdsbesef hebben. Dit betekent dat jij zijn wereld moet vertalen in duidelijk gestructureerde hapklare brokjes.
  • Benoem de frustraties, angst en verdrietjes van je kind. Daardoor hoeft het niet boos te worden want hij voelt zich begrepen.

Als een kleuter zich verder goed ontwikkelt, zou het zomaar kunnen zijn dat het nog een beetje in de eigen magische toverwereld vertoeft. Dit kan heel prettig zijn voor het kind en lastig voor de ouders.
In zo’n geval zou het heel verrassend kunnen zijn om eens een paar dagen te observeren hoe duidelijk je bent ten opzichte van je kind. Het zou zomaar kunnen dat jullie al een soort mopperpatroon hebben ontwikkeld wat niet meer gehoord wordt.
Kijk ook vooral waar je kind behoefte aan heeft. Tuttel- en verveeltijd kan heerlijk zijn voor een kind.
En als je wilt dat er iets verandert, pak het dan stapsgewijs en rustig aan.
Veel succes en plezier.

Lees ook: Kleuters moeten spelen in plaats van leren
Lees ook: Roze wolk of achter het behang?
Lees ook: Hoe pak je ongewenst gedrag aan?
Lees ook: 13 tips voor concentratieproblemen
Lees ook: Concentratieproblemen bestaan niet

Heb je het het gratis eboek   al ?
Wil je informatie over de opleiding tot kindercoach? Lees dan hier verder….
Ben je ouder en wil je een afspraak maken met je kind, lees dan hier verder…
Ken je Ik leer leren al? Bekijk het hier….
De webwinkel van Ninico vind je hier…….
De illustratie is van Bianca Snip

Dit bericht is geplaatst in Concentratieproblemen, Peuters en kleuters, Vraag en antwoord met de tags , , , , . Bookmark de permalink.

13 reacties op Concentratieproblemen bij jonge kinderen

  1. Rietkamp schreef:

    Ik heb bijna alle toepasbare artikelen gelezen en nu weet ik dat niet ieder kind gelijk is echter ook ik heb een dochter van 5 jaar oud nu noemen de leerkrachten haar een jonge kleuter ze is altijd gezellig een spring in t veld een comisch figuur ziet alle vogels vliegen is super slim echter ze kan niet stil zitten ze kan zich niet langer dan 5 min met een en hetzelfde werkje bezig houden. Ze begint altijd heel netjes en ijverig en dan duurt het haar te lang en moet het ineens af zijn dus krassen maar en klaar.
    Hoe kan ik haar stimuleren om zich op een ding te focussen ikzelf denk (weet het eigenlijk zeker) dat ze een vorm van ADHD heeft echter dit willen ze pas toetsen vanaf 6 jaar.

    • Tea schreef:

      Wat fijn dat je je dochter een gezellige spring int veld noemt.En een kleuter hoeft zich nog niet heel lang te kunnen concentreren. Je zou je kind kunnen helpen door haar heel veel te laten spelen en te laten bewegen. Ze moet nog lang genoeg stil zitten op een stoeltje en je kan samen met haar een werkje aan tafel doen en stoppen als ze het aangeeft en haar dan vragen om nog heel eventjes door te gaan of even te stoppen en te springen en dan weer door te gaan.
      En…. heel belangrijk, Een kind kan pas een diagnose krijgen als het 9 jaar of ouder is. Een diagnose adhd is een psychiatrische stoornis, dat moet je niet willen (en dat kan ook niet) voor een kind van 5. Kinderen op die leeftijd kunnen alleen een kenmerk hebben van een stoornis als adhd. Dus wees blij dat men dit niet wil toetsen en gun je kind de ruimte en leer haar door grenzen te stellen dat er overal een tijd voor is.
      En geniet vooral van het gezellige..

  2. Becky schreef:

    Hallo,

    Ik heb een zoon van 5 jaar die in groep 2 zit. Vanuit school krijg ik vooral negativiteit van de juffen te horen. ‘Hij kan zich niet concentreren’, ‘hij droomt nog al veel’, ‘hij doet altijd erg lang over zijn opdrachten’, ‘hij maakt zijn opdrachten niet af’, ‘hij kijkt altijd om zich heen’.
    Al kan ik me wel voorstellen dat dit wel zou kloppen, zie ik dit thuis niet terug. Hij kan zich juist goed concentreren en dan ook niet alleen op de zelf uitgekozen dingen, maar ook taken die ik hem opleg. Ja, goed voor een volwassen persoon is het niet, maar voor een kleuter van 5 jaar vind ik het knap dat ik hem maar 2 keer hoef te laten herinneren dat hij zijn kamer aan het opruimen is binnen 20 minuten en dat het verder uit zichzelf gaat.
    Wij doen ook veel ‘schoolwerkjes’ thuis (werken uit oefen boekjes om zijn fijne motoriek te ontwikkelen; tekenen met nummers, dingen na tekenen etc.). Als ik besluit om hier met hem aan te werken, kan hij gemakkelijk ander half uur zitten werken uit het boekje. Ik eindig het uiteindelijk omdat ik op raak. Wel is dit een op een en dan begrijp ik heel goed dat hij dit op school, in een klas van 28 leerlingen, niet zou kunnen.
    Ik maak vaste afspraken met hem over hoe lang wij ergens mee bezig zullen zijn aan de hand van een analoge klok. Ik heb een ‘oefen klok’ en zet hierbij de wijzers op de tijdstip dat hij klaar moet zijn/moet beginnen/of iets anders mag gaan doen, net wat de afspraak is. De oefen klok staat naast een werkend analoog klok, en hij ziet dan letterlijk hoe veel tijd hij nog heeft en houdt dit ook prima vol.

    Ondanks dat het thuis zo goed gaat, ben ik bang dat hij zo zal blijven zitten in groep 2 wegens zijn concentratie, wat ik erg zonder vindt omdat hij wat cognitie betreft iets hoger is dan gemiddeld. Ik en zijn vader zijn bang dat als hij blijft zitten, de problemen erger worden ivm verveling en geen uitdaging. Onze zorgen hebben wij al bij de juf neergelegd, maar zij is het niet met ons eens. Zij is van mening dat hij dan juist zal bloeien, ondanks dat zij hem een tijd met groep 1 heeft laten mee gaan en het probleem nog erger werd.

    Heb jij enig idee hoe ik hem kan stimuleren om op school dezelfde gedrag te laten zien als thuis? Kan ik hier überhaupt enige invloed op hebben of moet ik de verantwoordelijkheid bij de school laten? Of moet ik het allemaal los laten en gewoon de adviezen van de juf, ondanks dat het de vaardigheden die hij thuis laat zien tegenspreekt?

    • Tea schreef:

      Dag Becky,
      Het is erg lastig een antwoord te geven op je vraag en wat je zoon thuis laat zien is inderdaad zeker goed genoeg. Het enige wat over blijft is goed in gesprek blijven met school en jullie ervaringen te delen. Overigens moet school goede argumenten hebben om een kind te laten doubleren en dit zijn meestal grote uitzonderingen waarin aantoonbaar hiaten zijn in de kennis die een kind zou moeten hebben aan het eind van groep 2. ZO mogelijk zou je ook kunnen vragen of een IB-er eens mee kijkt. In gesprek blijven en het hebben over feiten lijkt mij de eerste weg. En dan vooral kijken waar je kind het WEL kan, ook op school.
      Ik wens jullie veel wijsheid.

  3. Christine schreef:

    Mooi beschreven. Ik werk binnen de kinderopvang. Kinderen komen vaak doodmoe en overprikkeld bij ons. T Kdv en de bso staan onder druk. Ouders willen een uitdagend en gevarieerd activiteitenprogramma. Het liefst nog sporten er bij. Ik kan me steeds minder vereenzelvigen met dit gedeelte van m’n werk. Doodmoe komen ze uit school en willen maar 1 ding… Zelf spelen en in eigen fantasie verdwijnen. Dit samen met vriendjes of gewoon alleen in een hoekje. Of op de bank hangen, tegen je aankruipen al luisterend naar een verhaal. Gewoon even ademhalen, zijn en de spanning van de dag laten afvloeien. Wat vragen we veel van onze kinderen. Vanuit wiens behoefte?

    http ://www. kindercoachingderegenboog. nl

  4. Odette Karsdorp schreef:

    Goedemiddag,

    Mijn zoon word over 3 weken 6 jaar en zit al sinds september in groep 3. Nu is het en slimme jongen en kan nu al goed rekenen en met lezen gaat het ook goed. Hij is zo nu en dan snel afgeleid, wat ik thuis ook wel merk. Ik heb op school dan ook gevraagd of ze daar wat meer rekening mee willen houden. Nu zijn er brede school activiteiten, zoals nu een uurtje extra balspelen maar daar is zijn concentratie niet opper best en is hij door de omgeving snel afgeleid. Nu vertelde de meester mij dat als Tomi zich niet beter gaat concentreren hij niet meer deel mag nemen aan de brede school activiteiten. Dit vind ik eigenlijk een zeer trieste oplossing voor een kind van bijna 6 jaar. Natuurlijk ben ik met hem het gesprek aangegaan en heb ik het hem uitgelegd dat hij beter zijn best moet doen. Alleen begrijp ik niet zo goed wat de functie is om mijn zoon toch op een bepaalde manier te straffen door hem niet meer mee te laten doen met de brede school activiteiten door zijn concentratie probleem. Heb ik een verkeerde school gekozen, natuurlijk zal ik met school het gesprek aangaan maar ik ben een beetje in de war hoe nu verder te handelen zonder mijn zoon hierbij te schaden.
    Met vriendelijke groet,

    Odette Karsdorp

    • Tea schreef:

      Dag Odette,
      Het komt mij voor dat je zoon tijdens de buitenschoolse activiteiten geen concentratieprobleem heeft, maar dat er iets anders is wat hem afleidt nog hem bezighoudt. Mogelijk vindt hij het ook moeilijk om overzicht te houden in een ongestructureerde situatie.
      Wil je tot een oplossing komen, dan zal je eerst moeten weten wat er werkelijk gebeurt en hoe hij kan meedoen en wat er werkelijk speelt.
      Het is te kort door de bocht om dit een concentratie probleem te noemen omdat ik vermoed dat er iets anders speelt waardoor het hem niet lukt om mee te doen.
      Als je daarover in gesprek gaat, kom je tot een oplossing. Het afdoen met een concentratieprobleem zet vast en leidt nergens toe.

      Ik wens je veel wijsheid en een meester die samen met jou en je zoon op onderzoek wil naar wat er WEL nodig is en hoe het WEL opgelost kan worden….

  5. Veronika schreef:

    Hoi
    Ik heb een vraagje.Ik heb zoontje van 3 jaar en 1maand.Hij heeft tot zijn 2 jaar blijkbaar niet goed gehoord.Hij was constant verkouden (van 365dagen was hij 350 dagen verkouden)en zijn spraak was heel slecht,vergelijken met een babytje ( brabbelen).Het duurde heel lang dat ik kon te recht komen bij knoarts.Ze hebben bij hem neusamandelen verwijderd en een half jaar later dus in juni 2015 een buisjes geplaats.Sinds die moment is zijn spraak ontwikkeling veel beter (kunnen wij hem verstaan,redelijk).Tussen de tijd zijn wij met hem ook bezig bij logopedie.Zijn motoriek is heel sterk.Hij zal kunnen nu al fietsen zonder zijwieletjes.Maar probleem is hem mottiveren en zijn concetratie.Hij is nog niet zindelijk omdat hij wilt niet op de wc plassen,hij wilt in de luier!Maar hij komt af en toe naar me toe “mama,plasje komt eraan”en dan gaat hij wel op de wc.Als ik geef hem opdracht van: “kom wij gaan samen knutselen,of kleuren of knippen of boekje lezen” vind hij onzettend leuk maar heel even.na een paar minuten (2-5 min.) is zijn aandacht weg.dan pakt hij zich op en doet hij waar hij zin in heb en als ik hem daar over aanspreek ( altijd oogcontact,rustig blijvend) dan kreeg ik geen aandacht van hem.Op de peuterzaal hebben ze dezelfde probleem.Zij aandacht te krijgen.Hij kan tot 20 tellen,heel keurig.Maar alleen als hij zin in heb.Hij kan zich onzettend lang concetreren ook met boekje lezen of andere knutsel werk,maar alleen als hij zin in heb.Ik maak me zorgen als hij zo doorgaat dat hij later op de school krijgt mee problemen.Wat moet ik aan mijn gedrag veranderen of hoe moet ik dat doen dat als hij een opdracht krijgt gaat hij die ook uitvoeren?.?. groetjes

    • Tea schreef:

      Dag Veronika,
      Voor een peuter van 3 jaar is het echt heel normaal als hij zich nog niet lang kan concentreren. Hij moet de hele wereld nog ontdekken en heel veel taakjes zijn ook gewoon te moeilijk om te begrijpen. Hij moet nog heel veel leren en vooral veel spelen met verschillende dingen om te ontdekken hoe de wereld in elkaar zit. En als hij gehoor problemen heeft gehad, zou je dit in de gaten kunnen houden samen met de peuterzaal en logopedie door op zijn spraak en taal te blijven letten en te volgen of hij zich goed ontwikkelt.
      Laat hem lekker spelen en maak je nu nog geen zorgen over wat er in de toekomst kan gebeuren. Geniet van het nu…

  6. esra schreef:

    Goedemiddag,

    Ik heb een zoon van 6 jaar. Hij zit in groep 3. Mijn kind is een drukke kind die veel kan bewegen. Zijn juf heeft gezegd `hij heeft het druk in zijn hoofd` omdat hij zijn jas elke keer vergeet in zijn luizenzak te doen. Of als hij bv. bezig is met rekenen kan hij opeens iets anders gaan doen ipv zijn werk afmaken. Hij laat dingen onafgemaakt en begint aan een ander en doet het niet bewust. Ik wil het niet helemaal zo noemen maar denk dat hij een `korte concentratieboog` heeft. We proberen nu met de juf samen iets te bedenken wat de concentratieboog van mij kind langer kan maken. Graag zou ik hierover tips en suggesties willen horen. Bij voorbaat bedankt.

  7. Antje schreef:

    Hallo

    Wij zoeken naar een goede manier om onze jongste te begeleiden bij zijn ontwikkeling! Zijn 2 jaar oudere zus is hoogbegaafd, zijn 1 jaar oudere broer doet het ook heel goed, maar is op dit moment nog niet getest. Zelf is hij een heel enthousiast mannetje! Hij is heel creatief en denkt veel na over onderwerpen als hoe het met een auto gaat aan het einde van de wereld en hoort de violen op de achtergrond in een muziekstuk tijdens een autorit. Hij speelt weinig met het reguliere speelgoed, maar zoekt het spel in andere materialen! Daarnaast is hij vaak filosofisch. Op school (en ook op andere plekken waar hij niet thuis is) vertoont hij regelmatig clownesk gedrag en word vaak gezien als druk! Thuis kan hij totaal in zijn eigen wereld rust vinden, heerlijk om te zien! Het enige waar we nog naar zoeken is de reden waarom hij cijfers, letters en namen niet onthoudt! Rijmen en andere taalactiviteiten gaan hem juist wel goed af! De leerkracht geeft aan dat ze vermoeden van HB heeft, met name door zijn manier van praten wat verder is dan een reguliere kleuter. Ook zijn woordenschat is behoorlijk! Gaan we hem helpen door hem naar groep 3 te doen of juist nog een jaar laten kleuteren? Hij gaat nu 1 keer per week naar een flex-groep waar de kinderen extra uitdaging krijgen. Hier heeft hij veel plezier! Is het een kwestie van tijd of interesse dat hij letters en cijfers herkent?!

    • Tea schreef:

      Dag Antje,
      Dank voor je reactie en wellicht is het wijs om samen met school de algemene ontwikkeling op alle gebieden te bekijken en dan pas te beoordelen wat wijs is. Een ontwikkelingsvoorsprong hoeft niet op alle gebied aanwezig te zijn en juist de afweging van verschillende ontwikkelingsgebieden, maakt het meer solide om een wijs besluit te nemen.
      En dan… Doe wel en zie niet om….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *