Nieuwsbrief: Kinderen in deze tijd

Terugblik

Wat was het een feest.
Het eerste Ik leer leren congres was een prachtig evenement.
Afgelopen november aangekondigd en binnen 2 minuten waren alle 150 plaatsen uitverkocht.
Kijk hier voor een sfeer impressie
We zijn enorm blij met alle enthousiaste trainers die iedere dag ergens in Nederland de Ik leer leren training geven in groepjes en individueel aan kinderen, pubers en jongeren.
Op dit moment zijn de aanmeldingen voor de groep 8 kinderen in volle gang en ook veel kinderen in de brugklas bij wie het leren tegenvalt volgen op dit moment een training.
Straks in april/mei komen de pubers die kantje boord staan om over te gaan naar het volgende leerjaar. Examenkandidaten ontvangen vooral individuele begeleiding van Ik leer leren trainers.
Op het congres stelde ik tijdens de opening een vraag die veel kinderen in de klas ook krijgen. Deze opmerking bezorgt vele kinderen en pubers de schrik om het hart en zo kun je het oplossen als je plotseling met een onverwachte toets wordt geconfronteerd. Ook handig voor examenkandidaten overigens om even te lezen.

Kinderen in deze tijd

We leven in een tijd die enerzijds voor kinderen een groot geluksgevoel oplevert en anderzijds grote risico’s op burn out geven.
Mogelijk zijn het 2 kanten van dezelfde medaille. Aan de ene kant is er onnoemelijk veel beschikbaar voor de kinderen in ons land en aan de andere kant loeren de zorgen.
Het ouderschap is als nooit te voren heel erg betrokken op de kinderen en toch zijn er ook veel zorgen over kinderen.

Wanneer ik alles op een rij zet, kom ik tot 9 heel veel voorkomende zorgen die kinderen bedreigen. Ouders zijn heel betrokken en willen graag alles weten voor en van hun kinderen. Maar is dat wel zo handig? Moeten we weten wat een kind denkt?

Veel kinderen in Nederland hebben te maken met een echtscheiding en steeds vaker loopt dit uit op een vechtscheiding waar de kinderen de dupe van zijn. Wat betekent het voor kinderen als hun ouders niet goed met elkaar door een deur kunnen?
En als het dan niet goed gaat tussen ouders kunnen we hen helpen om op een constructieve manier met elkaar te leren praten.

Wat veel mensen niet weten is dat er ook in ons land veel kinderen worden bedreigd door kindermishandeling. Karin Matthijsse van Kinderpostzegels schreef er een informatief artikel over. Lees de best wel schokkende feiten!

Ondanks dat het kinderen zo goed gaat, is het dus van belang om kinderen goed te begrijpen. En dat valt nog niet altijd mee.

Kinderen hebben er recht op om op hun eigen manier en op hun eigen tempo de wereld te ontdekken. Hierbij hebben ze de steun van ons volwassenen nodig en ook onze wijsheid om ze waar het kan en waar nodig zelf te laten struggelen. Want kinderen leren niet vanzelf omgaan met teleurstellingen en onrechtvaardigheid. Daar is ervaring voor nodig. Ook is er ervaring nodig om kinderen te helpen het onderscheid te leren tussen plagen en pesten zodat ze adequaat leren reageren.

En dan…..

Gaan we gewoon weer verder.
Tot de zomer is mijn agenda weer erg gevuld. Ik mag nog verschillende incompany trainingen geven aan teams van scholen, veilig thuis en andere hulpverleningsteams.
Daarnaast gaan ook alle reguliere opleidingen gewoon door en ook voor 2018 zijn er al weer vele aanmeldingen en zijn de eerste opleidingen alweer vol. Voor Ik leer leren kunnen we in 2017 nog een paar extra trainingen inplannen zodat daar nog ruimte is dit jaar.
Helaas is de praktijk ook tot september vol zodat ik tot die tijd geen nieuwe klanten meer kan helpen.
En verder.
Komen er de komende tijd nog een paar mooie nieuwe dingen uit de hoge hoed. Maar daarover later meer als het zover is.

Graag tot de volgende nieuwsbrief die in ieder geval in mei vershcijnt en mogelijk iets eerder.

Kijk voor meer informatie over leren, kindercoachmaterialen, de opleiding tot kindercoach en opvoedcoach en nog veel meer op de website van Tea Adema

Dit bericht is geplaatst in Nieuwsbrieven. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *