Je wilt toch geen slijmbal zijn?

Opeens schoot hij me weer te binnen.
Die heerlijke puber die kwam omdat hij op school nogal brutaal was en zelfs al een keer geschorst wegens zijn gedrag.
Hij had ook al eens op het politiebureau gezeten voor een akkefietje met diefstal met vrienden.
En voor de duidelijkheid liet hij meteen maar weten dat hij niet van plan om te veranderen en dat een aantal leerkrachten gewoon de pik op hem in hadden en dat dit niet zijn probleem was.
Waarvan akte

Foute puber?

Oftewel de opstandige puber die ik voor mijn neus had.
Heerlijk vind ik deze pubers.
In feite blaken ze van energie.
Die energie is alleen nog wat ongericht en ik noem ze vaak diamanten die nog wat bijgeslepen mogen worden.
In de klas en thuis kun je echter je handen vol hebben aan deze pubers omdat het soms lijkt alsof ze niet willen deugen. Echter ze zijn volop aan het oefenen met grenzen en sociaal verkeer.
Leerkrachten die niet authentiek zijn en populair proberen te doen, hebben ze haarfijn door. Zwakke plekken van leerkrachten weten ze ook van verre aan het etteren te krijgen én ze nemen geen blad voor de mond.
Deze pubers worden vaak waardevolle volwassenen omdat ze op alle gebied oefenen met omgangsvormen, met goed en fout, met het ontdekken van hun eigen mening en met argumenteren.
Volwassenen maken zich vaak zorgen omdat het gedrag zo ongenuanceerd lijkt en soms zo op het randje van wat kan en mag.

Wat kom je doen?

Het allereerste wat ik doe met deze pubers is vragen wat ze komen doen en wat ze bij mij willen halen.
Steevast is het antwoord dat ze komen omdat het moet.
Van hun moeder.
Van de mentor
Van de leerkrachten
En nooit omdat ze het zelf willen.
Dan vraag ik wat moeder, de mentor of de leerkrachten willen dat hij bij mij komt doen of wat hij moet halen.
En meestal is het antwoord:
‘Normaal doen’.

Welke charmes heb je?

Het hangt een beetje af van mijn inschatting hoe snel de puber kan schakelen hoe ik verder ga.
Wanneer ik de indruk heb dat er vrijwel geen motivatie is om verder te gaan, ga ik en beetje onderzoekend kijken.
En vuur dan mijn vraag af: ‘Leg me eens uit welke charmes jij hebt waardoor je nog niet van school getrapt bent’.
Vrijwel altijd schiet de puber dan naar voren en komt uit zijn hanghouding.
Dan kunnen we werken.

Wat kun je leren?

Meestal gaan we eerst onderzoeken wat normaal doen is.
Wat willen ouders en leerkrachten precies van je.
Hoe doe je dan en hoe reageer je dan.
Meestal komt dan al voor de eerste keer de slijmbal aan de orde.
Want het ergste wat een stoere puber kan overkomen is zijn imago van respect verliezen.
We moeten er dus rekening mee houden dat het zelfbeeld en het imago geen schade oplopen en moeten onderzoeken hoe we normaal, wat het ook moge zijn, en het imago bij elkaar houden.
Het is nodig om te ontdekken hoe je anders kan leren reageren op gedrag van leerkrachten zonder dat je daar zelf nadeel van hebt.

Elegant je zin krijgen

Als we één keer zover zijn zijn, kunnen we onderhandelen over handig gedrag op incidenten, confrontaties en gebeurtenissen met gezagsfiguren. En dan vooral degenen waar de puber niet zo veel respect voor heeft.
Hiervoor leg ik 4 matjes met soorten van reacties op de grond en gaan we oefenen met verschillende acties en reacties.
Wat gebeurt er als je over je heen laten lopen, wat gebeurt er als je agressief reageert, wat gebeurt er als je assertief reageert en wat gebeurt er als je een beetje mee veert en dan je punt maakt. Oftewel je zorgt ervoor dat je op een elegante manier je zin krijgt.

Ergens bij elegant je zin krijgen, gaat de puber altijd roepen dat hij echt niet van plan is zo’n slijmbal te worden als ….
En dan is het oppassen want hier komt het voordeel van het imago en het zelfbeeld om de hoek kijken. Als je geen slijmbal wilt worden, betekent dat ook dat je het nodig hebt om stoer te blijven reageren.

En dan doen we een experimentje.
Ik ga op de plek van elegant je zin krijgen staan en zeg iets als: ‘ach meneer, ik begrijp dat u boos bent omdat ik mijn huiswerk niet heb gedaan, maar alstublieft mag ik….’.
En dan ga ik gelijk door naar de plek van agressief en roep onmiddellijk: ‘En wil je er nu ogenblikkelijk voor zorgen dat je je grote mond houdt en dit opschrijven want anders kun je nu nog vertrekken voor een uitstuurbriefje’.
En dan vraag ik met een grote glimlach welke reactie het meest fijn is.
Het punt is dan meestal gemaakt en dan kunnen we oefenen met de meest voorkomend vervelende situatie en dan gaan we gniffelen en voorspellen wat het resultaat zal zijn van de nieuwe manier van reageren.

Er vol ingaan

Vaak kijken we ook nog even hoe de lichaamshouding, het stemgebruik en de oogopslag meewerken.
Belangrijk is echter het besluit wat de puber neemt om te kiezen voor een nieuwe manier van reageren en die zijn imago heel houdt.
En sterker nog: Nieuwe manieren van doen die zijn zelfbeeld versterken doordat er meer winst te behalen is als het je lukt op een elegante manier te communiceren.
Je winst is dat je een betere relatie opbouwt met de ander en dat levert altijd meer op dat een slechte relatie.
En….. als de puber er zin in heeft, kan hij er altijd nog voor kiezen om er heerlijk als vanouds vol in te gaan en helemaal los gaan tegen de leerkracht of ouder.
Het enige verschil is dat hij er dan ook voor kiest om te consequenties te nemen.

En de mening over de ander?

Gek genoeg is het eigenlijk niet eens meer zo nodig om te bespreken of het de schuld van de leerkracht is als jij zo te keer gaat.
Immers als jij kunt kiezen hoe je op een situatie kunt reageren dan doet het er niet meer zo toe wat de ander van je denkt.
Dan heb je voldoende zelfvertrouwen om de situatie waarin je verkeert in de hand te houden.
En hoef je ook niet meer ‘niet normaal’ te doen, maar kun je gewoon communiceren.

En die heerlijke knul?

Die heb ik nooit meer gezien. Net zoals zovele van zijn leeftijd en gedrag.
Zijn vader heeft me later verteld dat het even nodig was dat hij een reset kreeg. Vader had er het volste vertrouwen in dat het goed zou komen met zijn energieke zoon.
Hij had al vaker met het bijltje gehakt want al 4 zonen waren deze voorgegaan….

Wanneer ik de workshop over het weerbaarheidsspel voor pubers geef, moet ik altijd even weer denken an deze pubers met dank aan wie ik dit spel kon ontwikkelen.

Kijk voor meer informatie over leren, het weerbaarheidsspel, de opleiding tot kindercoach en opvoedcoach en nog veel meer op de website van Tea Adema

Lees ook: Waarom moeten moeders preken en zeuren?
Lees ook: Moeten we blij zijn met Magister?
Bekijk ook: Pubers en conflicten oplossen
Bekijk ook: Je leven als puber op orde krijgen

PS: Wil je op de hoogte blijven en dagelijks interessante artikelen lezen of leuke filmpjes bekijken?
Like dan mijn facebookpagina.
De illustratie is van Bianca Snip

Dit bericht is geplaatst in Pubers, weerbaarheid. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *