Vertel……

Vraag mensen naar hun lievelingsdier of een dier wat bij hen past en ze kunnen het zo opnoemen. Vraag vervolgens naar de eigenschappen van dit dier en er komt ook heel gemakkelijk weer een antwoord. Vraag daarna naar een dier waarop men graag zou willen lijken en welke eigenschappen van dit dier je zou willen hebben, en je hebt al een heel gesprek.
Als je voor kinderen daar nog de dieren handpoppen aan toe voegt heb je inmiddels een prachtige voedingsbodem voor een coachingsgesprek met een bepaald doel.

Metaforen gebruiken

Vraag een gemiddelde kindercoach naar het gebruik van metaforen en verhalen als middel en instrument en velen zullen zeggen dat ze dit moeilijk vinden, geen creativiteit hebben of dat het hen ontbreekt aan fantasie.
Dat het coachen van kinderen, maar ook van hun ouders, voornamelijk bestaat uit het gebruik maken van verhalen en metaforen moet soms echt even uitgelegd.
Immers op het moment dat je gebruik maakt van een handpop, een tekening, knutselmateriaal of constructiemateriaal ligt de metafoor al voor de hand. Een auto kan vooruit, achteruit, maar ook kapot gaan. Een leeuw kan brullen en de pauw steekt zijn veren trots omhoog. Het touw wordt een grens en de lijnen op het voetbalveld het speelveld voor de regels van de ouders. De stap wordt letterlijk genomen en een matje staat voor angst en voelt zwaar in de handen.
Het gebruik van metaforen is eindeloos en we gebruiken het de hele dag door. Denk maar aan onze spreekwoorden en hoe beeldend onze taal is.  Pas als je bijvoorbeeld hebt te maken met een kind met autisme of pdd-nos ontdek je hoeveel beeldspraak we gebruiken. Want dit kind begrijpt werkelijk niet hoe iemand dat doet om naast de schoenen te lopen bijvoorbeeld. En die blijft kijken hoe een hard hoofd eruit ziet.

Verhalen gebruiken

Wanneer je een stap verder gaat en een verhaal doelbewust wil gaan gebruiken tijdens coaching, schieten sommige mensen pas echt in de stress. En toch kan het zo eenvoudig zijn als je jezelf toestaat een open mind te hebben.
Het kind voor je neus heeft een hulpvraag en een doel, dus je kunt je verhaal ter plekke construeren met dat wat er is. Mag een meisje hulp leren vragen en heeft ze een sweater aan met een appelboom? Hoe eenvoudig is het dan om samen een verhaal te bedenken met een plan om de lekkerste appels, die natuurlijk in het topje van de boom hangen, te pakken zien te krijgen.
Voelt een jongen zich koning, maar plast hij nog wel eens in bed? Hij kan in het diepste geheim met een beetje hulp van zijn favoriete lakei zelf zijn dak repareren zodat zijn bed ‘s nachts niet meer nat regent.
Heeft één kind van een tweeling ogenschijnlijk minder kwaliteiten meegekregen, dan zou het kunnen helpen samen de vergroeide druivenstruiken uit elkaar te halen zodat beide struiken hun eigen kleur bloemen en druiven kunnen laten bloeien.
En als het nog wat lastig is om iets ter plekke te verzinnen dan kun je nog altijd een beroep doen op kabouters, monsters, de loop van de natuur, het verkeer en nog zo wat thema’s.

Hoe pakt de kindercoach het aan

Als je gebruikmaakt van verhalen en metaforen, maak je als het ware een vertaalslag van de harde werkelijkheid naar een voorbeeld en doen alsof. Het probleem en de oplossingsrichting zijn al bekend en je verplaatst je in de behoefte die het kind heeft. Daar bedenk je een voorbeeld bij wat kan helpen als beeld. Als het een dier is, kun je gemakkelijker over het dier praten dan over jezelf. Het is net even wat veiliger en je kunt in de fantasie allerlei opties uitproberen. Immers de muis kan ontdekken op welke manieren hij de kat te slim af kan zijn, maar ook proberen om de kat uit te dagen. Je kunt zo eindeloos een thema uitwerken zonder dat het kind ook maar een moment het idee heeft dat het zelf verplicht is iets te doen.

Wat is het nut van verhalen en metaforen

We hebben het geluk dat ons onbewuste veel meer voor ons doet dan waarvan we ons bewust zijn. Als het kind net zo bang zou zijn als een muisje, kan hij veel makkelijker met een kat aan de slag dan dat hij zelf de hoofdpersoon in dit drama zou zijn. Hij kan in gedachten mooi oefenen met dit thema. Het onbewuste zorgt ervoor dat het een soort vertaalslag maakt waardoor problemen op wonderbaarlijke wijze een hele andere lading kunnen krijgen.
Dat is een prachtige manier en het allermooiste?
Voor het kind omdat het denkt dat het speelt en de kindercoach speelt mooi mee 🙂
Voor de ouders van de kinderen omdat zij hun eigen verhaal kunnen vertellen. Ieder mens heeft zijn eigen geschiedenis en zijn eigen verhaal. Wat is het heerlijk en helpend om je verhaal te mogen vertellen en dit in een ander licht mogen te beschouwen.
Het enige wat nodig is, is de uitnodiging: Vertel….., vertel…..  en dan komt het verhaal vanzelf. Al dan niet uit de realiteit.

Er is slechts één hindernis te nemen voor de “grote” mensen en dat is dat zij denken dat ze niet creatief zijn en geen fantasie hebben.
Want wat denk je wat er gebeurt als de hindernis genomen is? Degene die het hardst roept “Ik kan het niet” moet je uiteindelijk uit een hoekje halen waar ze fanatiek een kabouterverhaal zit te schrijven……

Voorlopig voor het laatst organiseerde ik in november een praktijkdag werken met verhalen en metaforen voor de kindercoach. En wat hadden we een plezier !
Anna, Brenda, Erna, Anjo, Gonnie, Dingena, Lucie, Erica, Alies, Petra, Henriette, Rinske, Dirkje, Minke, Susanne, Connie, Janneke en Truus ik heb genoten van alle metaforen, uitspraken en oefeningen. En het doet me weer beseffen dat er nog oneindig veel metaforen liggen te wachten op ontdekking.

Lees ook: Hulp vragen aan juf
Lees ook: Bedplassen, Wat te doen?
Lees ook: Laat je leiden door het verhaal
Lees ook: Overeenkomsten tussen reizen en problemen oplossen
Lees ook: De leeuw uit de dierentuin
Lees ook: Ieder heeft zijn eigen verhaal
Lees ook: De gebruiksaanwijzing van je kind

Heb je hulp nodig van de vertaalmachine van de kindercoach of de opleiding tot kindercoach? Neem dan contact op of vraag om regelmatig nieuwe berichten in de nieuwsbrief.


Dit bericht is geplaatst in Gecertificeerde kindercoaches, Verhalen. Bookmark de permalink.

2 reacties op Vertel……

  1. Truus schreef:

    Vertel…
    Tea , het was een mooie en creatieve dag waarin je ons hebt laten vertellen en waarin je zelf veel verteld hebt Met veel plezier heb ik genoten wat het effect op een ieder was en waardoor we ons gingen ont-wikkelen en gingen ont-dekken welk verhaal er verteld moest worden!
    Ik ga het door vertellen! Vandaag heb ik het al ingezet!
    Dankjewel!
    Truus

  2. Rinske van Dieren schreef:

    Kinderen houden van verhalen. Ze vinden het leuk om te worden voorgelezen, maar vertellen zelf ook graag verhalen. Veel kinderen hebben een levendige fantasie en wat is het geweldig om dat in te zetten bij het kindercoachen! Zelf zie ik dat helemaal zitten en verkleden en handpoppen kun je daar heel goed bij gebruiken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *