Vraag iemand een verhaal te vertellen en een grote kans dat het stil blijft. Vraag iemand naar zijn vakantie, werk of thuissituatie en je bent voorlopig even in gesprek. Alsof het vertellen van dat wat je graag doet of hebt beleefd geen verhaal is.

Hoe kan het dan dat we met de mond vol tanden staan als er gedacht wordt dat je een verhaal moet vertellen? Want wat is er nu mooier om naar het verhaal van iemands leven te luisteren? En hoe fijn is het om je verhaal aan iemand te kunnen vertellen die zijn oren écht voor je opent?

Luister maar…..

De hele dag door vertellen mensen aan elkaar verhalen. Vooral vertellen ze aan elkaar hun problemen, ergernissen en meningen. Zet je oren maar eens open in de trein, op het schoolplein, in de rij voor de kassa en aan tafel. Het is vaak een uitwisseling van belevenissen, visies, goede raad en adviezen.

Daarbij worden veelvuldig vergelijkingen gemaakt:  De auto liep als een zonnetje, het ging voor de wind, het lag zwaar op de maag, het ging traag als een slak en hij ging er als een speer doorheen.

Allemaal opmerkingen die je een hele dag door kunt horen. Deze vergelijkingen of metaforen kan je heel goed gebruiken om kind en ouders te coachen. Daarvoor zijn er twee manieren:

Sluit aan bij het verhaal…..

Bij de eerste manier sluit je aan bij de metafoor van het probleem. De steen die zwaar op de maag ligt zou een kiezelsteentje kunnen worden. De draaikolk in het hoofd kan je stilzetten en hem bedanken voor het waarschuwingssignaal.

Van het mes op de keel zou je een veertje kunnen maken en bedenken wat er dan zou gebeuren. Als een kind last heeft van poppetjes in de buik, kan je met de poppetjes in gesprek gaan en hen vragen wat ze willen en hen bedanken voor hun steun. Misschien willen ze wel een eindje gaan varen, of zich aansluiten bij de hulptroepen.

Als een moeder het gevoel heeft in een dooie tuin te wonen, zou je samen kunnen fantaseren hoe de tuin weer tot bloei kan komen en wat daarvoor nodig is.

Bedenk een metafoor of verhaal…..

De tweede manier is luisteren naar het verhaal van de ander en een beeld op laten komen. Je maakt daar een kort verhaaltje van of zegt tegen de ander: “Dat doet me denken aan…..

  • Een trein die steeds hetzelfde rondje rijdt. Die heeft misschien een machinist nodig om een wissel om te leggen,
  • Lampje uit de Donald Duck die steeds precies op het juist moment een goed idee krijgt,
  • Een steen in de rivier die maakt dat het bootje in de stroomversnelling een andere wending moet nemen,
  • Een haasje die de weg niet durft over te steken. Hij vraagt een vogeltje hem te helpen door voor hem op de uitkijk gaat staan.

Het beeld wat opkomt, ga je samen verder bespreken. Zo ontstaat er ter plekke een verhaal. Je hoeft het helemaal niet meer over het probleem te hebben, maar op de een of andere manier is er wel ruimte ontstaan in de ervaring en de beleving van het probleem.

Alleen voor kinderen?

Het is een misvatting te denken dat alleen kinderen zijn gebaat bij een verhaal. In sommige culturen is het nog heel normaal om naar verhalen te luisteren. En wat te denken van de kerk. Daar worden iedere week verhalen verteld. En dan een boek, de tv en de bioscoop? Bij de laatste twee heb je er ook nog plaatjes bij :-)

Verhalen helpen om de werkelijkheid zo nu en dan even te vergeten en kunnen helpen in een therapeutisch kader. Je kunt een vergelijking maken met je eigen leven en fantaseren dat je net zo slim, stoer en sterk bent als de held.
Maar ook eenvoudiger kan een goede metafoor je helpen. Want voor hoeveel ouders helpt de uitspraak:

” Je hoeft je kind maar twee dingen te geven, namelijk goede wortels en sterke vleugels”.

Daar zijn verder weinig woorden voor nodig. Dus zowel voor kinderen als volwassenen is een goed verhaal een heerlijk cadeau.

De kindercoach en verhalen

Omdat kinderen, en dan vooral jonge kinderen, nog sterk magisch denken, kun je verhalen prachtig inzetten. Allerlei problemen op het gebied van gedrag, emoties en gewoonten kun je ‘behandelen’ met een verhaal. Kinderen vergelijken zichzelf met de figuren uit sprookjes en verhalen. Dat dit geheel onbewust gebeurt, is een mooi voordeel wat je kunt gebruiken.

Daarom is het voor de kindercoach een prachtig instrument om verhalen en metaforen in te zetten.
Helaas denken veel kindercoaches dat ze niet kunnen werken met verhalen en metaforen en dat ze hier geen talent voor hebben. Daarom is de groep die meedoet met de opleiding ook meestal klein. En dat is prachtig want zo is er lekker veel ruimte om verhalen met elkaar te delen.

Zo aan het eind van de middag is iedereen in diepe stilte bezig met het schrijven van een verhaaltje voor een ander. En tot verrassing van zichzelf en de ander is er altijd een verhaal. Ieder heeft sowieso al zijn eigen verhaal en krijgt er een prachtig verhaal bij in de vorm van een metafoor.


Anny, Alletta, Letty, MarieLouise, Annet, Alize, Natasja en Bernadette dank voor jullie verhalen.  Ik hoop dat jullie het nu voor altijd geloven, het maken van een verhaal is eigenlijk net zo makkelijk en natuurlijk als eten en drinken.
Een verhaal is het voedsel voor de ziel.


Lees ook: Bedplassen, wat te doen?
Lees ook: Mannetjes in de buik
Lees ook: Het verdriet van een prinses
Lees ook: Het sprookje van het nieuwe jaar
Lees ook: Laat je leiden door het verhaal


Je las een blogartikel van Centrum Tea Adema…

…maar kijk gerust ook eens naar de andere informatie op onze website:

Op de hoogte blijven van nieuwe artikelen en video’s vol tips en inzichten?

Like dan onze Facebook-pagina of schrijf je in voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief. Allebei mag ook. ;-)