Haar moeder was overleden toen ze heel jong was en haar vader had er jaren niet goed voor haar kunnen zijn door zijn eigen verdriet. Haar veel oudere broer was zijn eigen gang gegaan en inmiddels samenwonend met een vriendin.
Op de middelbare school in de stad werd zij als puber blootgesteld aan andere wetten dan de betrekkelijke veiligheid van haar dorpsschooltje waar men van haar situatie wist.
Ze had geleerd te zorgen voor haar vader en zichzelf, maar moest zich nu te weer stellen tegen de meiden in haar klas die haar zo anders vonden en waar ze weinig aansluiting bij vond.

Haar wereld was van een totaal andere orde dan die van haar klasgenoten die ze maar kinderachtig vond.

Het duurde dan ook niet lang voor de eerste moeilijkheden zich voordeden. Om zich te handhaven bleef haar niets anders over dan brutaliteit, schreeuwen en schelden om zich te verdedigen. Zo werd ze steeds meer buitengesloten en voelde ze zich nog eenzamer. En terwijl ze een slimme meid was bleven haar schoolresultaten nu achter.

We bespraken de dood van haar moeder al zo lang geleden en welke impact dit op haar huidige leven had. Ook erkenden we de realiteit van haar leven op dit moment. Ze zei dat ze zich eigenlijk veel en veel ouder voelde dan ze werkelijk was. Ze nam veel verantwoordelijkheid op zich door ervoor te zorgen dat het goed ging met de huishouding en vader.

We hadden het erover hoe véél dit alles was en hoe knap van haar dat ze dit allemaal had gedaan en wat het haar had gekost.

Samen met haar vader bespraken we wat er gebeurd was en wat ervoor nodig was om zich weer kind te kunnen voelen. We zochten naar manieren die voor haar konden werken zodat ze aansluiting met andere meisjes zou kunnen maken.
Zo kregen ze allebei zicht op hun leven en pakten de draad op een andere manier weer op.
Ze bleef zich ouder voelen dan ze was en dit gevoel zou met de jaren wel anders worden, maar ze had nu voorzichtig vriendschap gesloten met een paar meisjes die weliswaar wat ouder waren, maar waar ze meer bij aansloot.

Om deze verandering ten goede te maken waren een paar gesprekken voldoende gebleken. Vooral het feit dat ze eens te horen kreeg hoe sterk ze eigenlijk was gebleken al die jaren deed wonderen. Ze bekeek haar situatie nu heel anders. Ze pakten de uitdaging op om zaken anders te regelen.
Een dappere meid die zo jong al door het leven was gevormd door omstandigheden waar ze niets aan kon doen….
Een kind om groot respect voor te hebben!!

Lees ook: De kindercoach als tomtom
Lees ook: Kind of methode, methode of kind
Lees ook: Beter leren door fietsen en darten
Lees ook: Bomen van kinderen
Lees ook: Prachtige wijze les
Lees ook: Duik eens in je herinnering
Lees ook: Moeten leerkrachten opvoeden?
Lees ook: Zijn er nog gewone kinderen?


Je las een blogartikel van Centrum Tea Adema…

…maar kijk gerust ook eens naar de andere informatie op onze website:

Op de hoogte blijven van nieuwe artikelen en video’s vol tips en inzichten?

Like dan onze Facebook-pagina of schrijf je in voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief. Allebei mag ook. ;-)