Oplossingsgericht werken in de praktijk voor kindercoaching

In Milwaukee in Amerika is in de jaren 80 de oplossingsgerichte therapie ontstaan door Steve de Shazer, Insoo Kim Berg en hun collega’s van het ” Brief Family Therapy Centre”.
Zij vonden dat hun cliënten onvoldoende gebruik konden maken van de aangeboden therapieën en gingen op zoek naar meer effectieve methodieken.
Zo ontstond er een geheel nieuwe manier van omgaan met problemen in vaak complexe situaties.
Tot grote verassing bleek dat de therapie duur flink ingekort kon worden doordat cliënten sneller grip kregen op hun leven, ongeacht het probleem waar ze mee kwamen.

Steve de Shazer zag oplossingsgericht werken als een “tap on the shoulder” waarbij de begeleider steeds één stap achter de cliënt staat en in dezelfde richting kijkt.
Zo nu en dan een tikje op de schouder helpt om de aandacht te richten en iets van de andere kant te bekijken.

In navolging heeft Ben Furman uit Finland de methode Kids’skills voor kinderen ontwikkeld.
Dit is een prachtige oplossingsgerichte methode om problemen die kinderen ervaren te reduceren tot vaardigheden die nog geleerd mogen of moeten worden. Voor pubers en ouders zijn er speciale uitvoeringen van kid’skills, nl: Mission Possible en Parents skills.
De praktijk voor Kindercoaching maakt enthousiast gebruik van “Kids’ skills” omdat het tot een hele positieve sfeer en nieuwsgierigheid leidt.
Het kind gaat geloven in eigen kunnen en krijgt steeds meer zelfvertrouwen.
Ouders slaken regelmatig een zucht van opluchting en zien weer perspectief.

Uitgangspunten voor oplossingsgericht werken

  • Praat men in problemen of in oplossingen.
  • Wat is er al geprobeerd om het probleem op te lossen.
  • Hoe heeft men het tot dusver gered en uitgehouden.
  • Hoe erg wordt de huidige situatie ervaren.
  • Wanneer, waar en waardoor zal de situatie verbeteren.
  • Het formuleren van de ideale situatie.
  • WWW: Wat Werkt Wel.
  • Wat gaat er al goed en hoe kan dit uitgebreid worden.
  • Welke hulpbron of vaardigheid kan helpen.

  • Van belang is:

  • Wat is er nodig in deze situatie of voor dit kind.
  • Welke goede bedoeling heeft het kind met zijn (probleem)gedrag.
  • Waar is sprake van blokkades of belemmeringen die mogen verdwijnen.
  • Door deze manier van werken ervaren ouders en kinderen direct wat al goed gaat en hoe er verbetering kan komen.

    Voor meer informatie over de Praktijk voor Kindercoaching, klik hier
    De Opleiding tot Kindercoach heeft een driedaagse opleiding om te leren werken op een oplossingsgerichte manier.
    Lees meer over oplossingsgericht werken op de site van Kids’ skills

    Dit bericht is geplaatst in Methodieken in de praktijk met de tags , , , , , , , , , . Bookmark de permalink.

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *