Ze ging al een poosje naar de middelbare school, het VMBO, maar had erg veel moeite om het niveau te halen.
Naast haar dyslexie speelde dat ze erg verlegen was, nooit voor zichzelf opkwam en bepaald niet assertief was.

De sessie

Tijdens de sessie deed ze precies wat ze op school ook deed: Ze werkte erg goed mee en deed heel serieus wat ze moest doen, allemaal niets op aan te merken en vooruitgang zat er op deze manier zeker in.
Omdat ze bijna onzichtbaar was door haar bescheiden en teruggetrokken manier van doen werd ik nieuwsgierig naar haar beeld van zichzelf ten opzichte van anderen.
Ik hield haar mijn schaal met mooie edelstenen voor en vroeg haar voor zichzelf, haar zusje en haar ouders een steen uit te zoeken die bij ieder paste en deze dan neer te leggen zoals zij vond dat het moest.
Voor haar ouders en haar zusje zocht ze prachtige glanzende stenen uit van een mooi formaat en voor zichzelf zocht ze een heel klein dof scherfje uit.
Wel legde ze het gezin in de goede volgorde en ieder op de goede plek zoals dit voor een harmonieus gezinssysteem hoort. Dit was voor haar in ieder geval gunstig.
Ik complimenteerde haar met de mooie stenen en we filosofeerden wat over haar ouders en haar zusje.

De verandering

Toen vroeg ik haar: “Wat zou je ervan vinden om voor die kleine scherf een grotere steen uit te zoeken en deze neer te leggen”.
Ze keek me aan en zei dat het niet nodig was.
Ik moedigde haar aan en ze zocht een grotere steen uit die ze neerlegde.
We keken er even een poosje in stilte naar en toen vroeg ik haar:
“Hoe zou het zijn als je voor deze steen eentje uitzoekt die nog een beetje groter is, met een mooie kleur en een mooie glans.
Ze keek me nog eens goed aan en deed toen weer wat ik vroeg.
Ze zocht nu een prachtige groene grote steen uit en legde die op haar plek.
We keken er weer een poosje naar en ze was tevreden zei ze toen ik haar vroeg of het nu klopte.

Na verloop van tijd….

Een maand later kwam ze weer met haar moeder.
Haar moeder zei dat ze heel goed in haar vel zat, dat ze zelfstandig een project had gedaan op school en voor het eerst een conflict op school in haar eentje had opgelost!
Haar moeder was reuze trots op haar, vooral omdat ze had gezegd dat ze haar best ging doen om op een hoger niveau van het VMBO te willen komen.
Ik complimenteerde haar uitbundig met zo veel goede dingen die haar helemaal zelf waren gelukt. En langzaam kwam er een brede glimlach op haar gezicht, de eerste!!.

Lees ook: Je eigen ruimte innemen
Lees ook: Wat als je er niet bijhoort
Lees ook: Reken af met kwetsende pijlen
Lees ook: Een muur om je heen kan heel verstandig zijn
Lees ook: Leer je boosheid uiten op een gezonde manier
Lees ook: Van je best doen, word je erg moe
Lees ook: De kindercoach als Tomtom
Lees ook: Alleen met de luikjes open kun je leren
Lees ook: Hoe fietsen en darten helpen om beter te leren
Lees ook: Waarom ouder aanwezig zouden moeten zijn tijdens coaching en therapie

Wil je ook leren kinderen te begeleiden en de basisopleiding tot kindercoach of een bij of nascholing volgen, lees dan verder op de site voor de opleiding tot kindercoach of op de website voor Ik leer leren
Download het gratis eboek voor meer informatie
De materialen voor de kindercoach vind je in de webwinkel….


Je las een blogartikel van Centrum Tea Adema…

…maar kijk gerust ook eens naar de andere informatie op onze website:

Op de hoogte blijven van nieuwe artikelen en video’s vol tips en inzichten?

Like dan onze Facebook-pagina of schrijf je in voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief. Allebei mag ook. ;-)