Webwinkel

In de praktijk voor kindercoaching is in de loop der jaren gewerkt met verschillende materialen. Zo is ontdekt welke hulpmiddelen goed werken om verandering in gang te zetten en zijn verschillende materialen getest.
Vanaf 1 januari 2012 worden onderstaande materialen geproduceerd door het merk Ninico en zijn ze verkrijgbaar via de opleiding tot kindercoach en via de webshop van Ninico.
Ga naar de webshop….


Naast kindercoaches, therapeuten, orthopedagogen, fysiotherapeuten, logopedisten, scholen, kindervoedingsconsulenten, kinderopvangorganisaties,  jeugdhulpinstellingen, Bureaus Jeugdzorg  hebben Centra voor Jeugd en Gezin, MEE en GGZ en GGD organisaties
al bestellingen geplaatst.

Startpakket van de kindercoach

Met het startpakket kun je met ouders en kinderen alle problemen en hun gewenste oplossing in kaart brengen.
Met het stoplicht breng je ongewenst (rood), wat al goed gaat en wat helpt (oranje) en gewenst of nog te leren gedrag (groen) letterlijk in kaart door dit in te vullen op de gekleurde vellen in het stoplicht. Deze vellen papier gaan mee naar huis zodat ouders de gewenste doelen, verandering en gedrag kunnen ondersteunen.
Lees meer over stoplichtdenken…….

Met de thermometer maak je kind en ouders bewust van oplopende of rust brengende factoren die het probleem verergeren of verminderen.
Iedere emotie en gevoel kent een escalatie. Het maakt niet uit of dit over boosheid, angst, irritatie, onzekerheid, verdriet, jaloezie of faalangst gaat. Het is heel helpend om te onderzoeken wat er stap voor stap gebeurt wanneer het erger wordt of juist wanneer het beter wordt.
Verrassend is dat de thermometer ook goede diensten bewijst bij leerproblemen. Breng maar eens stap voor stap in kaart wat een kind doet wanneer het leren goed gaat bijvoorbeeld bij rekenen. Breng dan stap voor stap in kaart wat een kind doet bij leren wat niet goed gaat, bijvoorbeeld taal. De verschillen kunnen aanleiding zijn tot het aanleren van een nieuwe overtuiging of gedrag. Echter, vaak leidt het inzicht op zichzelf al tot een stap in de goede richting.
lees meer over het gebruik van de thermometer…..

Met rood en groen maak je letterlijk zichtbaar hoeveel last iemand van een probleem heeft, hoeveel motivatie tot verandering er is of wat de gewenste eindtoestand moet zijn.
De blokken geven per blok in kleur het antwoord en het overzicht van het totaal.
Wanneer de begintoestand vooral een rood beeld geeft, kun je daarna per blok een omkering maken naar groen. Met ieder blok wat wordt omgedraaid, benoem je een gewenste gedachte, gevoel of actie. Zo kom je tot een actieplan wat kan helpen naar verbetering.
Uit de praktijk blijkt dat met name de beweging van het omdraaien van een blok, samen met het benoemen van de gedachte en de actie, leidt tot bewustwording en verandering.
Lees meer voer het gebruik van rood en groen….

Alle gebruiksaanwijzingen worden bijgeleverd zodat je direct aan de slag kan.

Ga naar bestellen….

De stressmeter, woedemeter, emotiemeter, verdrietmeter of tijdlijnmeter.


Deze thermometer wordt gebruikt om het kind en ouders te laten zien en ervaren dat een emotie meestal een opbouw kent. Bijvoorbeeld in het geval van boosheid. Samen met het kind kun je blokje voor blokje aangeven waardoor de temperatuur stijgt.
Als het kind het punt heeft bereikt van “flippen” of, een woede uitbarsting, kun je samen op zoek gaan naar manieren om de temperatuur weer te laten dalen.

Hiernaast kan de kindercoach samen met het kind met behulp van deze meter gemakkelijk alles goed in een tijdlijn zetten. Stap voor stap kan ontdekt worden wat er volgordelijk gebeurt bij bijvoorbeeld concentratieproblemen, vriendjes maken, leerproblemen, wat te denken en doen bij faalangst etc.

Deze meter is tevens heel mooi te gebruiken samen met “denken, voelen, doen in rood en groen”. Door het uitvoeren van de handelingen, werkt ook het lichaam mee. Hierdoor wordt het kind zich meer bewust van dat wat er speelt en helpt om vooruit te komen.
Lees hoe je de meter o.a. kunt gebruiken: Hoe om te gaan met boosheid.

Een gebruiksaanwijzing voor het werken met de emotie thermometer is bijgesloten. De thermometer wordt ook besteld en gebruikt door ambulant medewerkers van jeugdhulpinstellingen en scholen.

Uitvoering:      Hout.
Afmeting          70x18x5 cm

Ga naar bestellen…..

Stoplicht

“Stoplichtdenken” is een uitermate effectieve techniek die kinderen en ouders snel op weg helpt. Bij rood noteer je waar je van af wilt of welk gedrag er moet stoppen. Daarna richt je de aandacht op groen:
Wat wil je wél, wat moet er in de plaats komen van datgene wat genoteerd is bij rood?
Met behulp van het stoplicht kun je dit perfect in kaart brengen. Het stoplicht is te gebruiken voor ieder aanwezig probleem bijvoorbeeld bij gedragsproblemen, boosheid, angst, maar ook bij leerproblemen en concentratieproblemen. Zelfs bij pesten bewijst het stoplicht goede diensten.  Zo nodig kun je overgaan tot een beloningssysteem om gedrag te laten inslijten.
Het stoplicht wordt tevens besteld en gebruikt door ambulant medewerkers van jeugdhulpinstellingen en scholen. In vele gezinnen en klassen heeft het al mooie diensten bewezen, doordat met behulp van het stoplicht gezamenlijke afspraken kunnen worden gemaakt. De focus is altijd gericht op groen en dat geeft een positieve dimensie.

Dit stoplicht is uniek in gebruik omdat je er vellen gekleurd papier in kunt schuiven die het kind na afloop mee naar huis neemt.

Samen met de thermometer voor emoties heb je hiermee een krachtig middel in handen. Lees over de kindercoach is een stoplichtdenker, over de stoplichtmethode of het gebruik van het stoplicht bij concentratieproblemen.
Wil je als professional leren werken met het combineren van verschillend materiaal, kom dan naar de praktijkdag werken met het materiaal van de kindercoach.Lees hier verder over deze bijscholing

Uitvoering:      Hout.
Afmeting          68x28x3 cm

    Ga naar bestellen….

Denken, voelen, doen in rood en groen

  • Hoe staat de situatie ervoor en hoe wordt het geheel beleefd?
  • In welke verhouding staat de ervaring van het probleem tot het geheel van de werkelijkheid? (bv 85 % last van een vak op school, terwijl dit maar 15% van alle vakken is)
  • Hoeveel motivatie en mogelijkheden zijn er tot verandering?
  • Welke gedachten, gevoelens en acties zijn helpend en welke werken belemmerd?
  • Wat is haalbaar, wat niet en hoe voelt het als er perspectief kan en mag ontstaan?

Ontdek het en breng het in kaart met deze taart
Deze taartpunten zijn heel mooi te gebruiken samen met de andere materialen door de ondersteunende werking. Tevens is het als hulpmiddel in te zetten voor het verkrijgen van inzicht in hoe een situatie wordt ervaren en welke ruimte er is voor verandering. Zaken die wel of juist niet werken worden direct zichtbaar.
Door steeds van rood naar groen of andersom een beweging te maken, ontstaat een grote mate van bewustwording die kan leiden tot andere gedachten, gevoelens en acties.
Door de beweging wordt direct duidelijk of er aarzeling is, of het besluit kan worden genomen en wanneer er wel of niet actie kan worden ondernomen.
De kleur die de taart aanneemt tijdens het werken is naast confronterend, heel verhelderend voor het gewenste vervolg.
Lees een voorbeeld van gebruik: mama is moe, zo moe
Uitvoering:      Hout.
Afmeting          35x35x1,5 cm

   Ga naar bestellen…….

Het werkboek Ik leer leren
cover (3)

Leren is een prachtig proces wat soms vele hindernissen kent.
Daarvoor is er nu het werkboek en de Ik leer leren training ontwikkeld. Het werkboek bestaat uit 54 pagina’s die een kind zelfstandig, met behulp van ouders of een Ik leer leren trainer kan invullen.
Kijk voor meer informatie op de website van Ik leer leren….. en bestel het werkboek.
Voor scholen zijn de werkbladen als pdf te bestellen.

Ga naar bestellen….

Balansplanken – wiebelplanken, klein, set 2 stuks

wiebel-balansplanken-300x224Door middel van de balans of wiebelplanken leren kinderen over evenwicht en het doen van samengestelde opdrachten. De linker en rechter hersenhelft worden gestimuleerd wanneer het kind deze planken gebruikt.
Veel kinderen leren bovendien gemakkelijker als ze tegelijkertijd kunnen bewegen. Tafels en woordjes leren gaat veel gemakkelijker als je beweegt op deze planken. Je kunt een extra moeilijkheidsgraad inbouwen door bijvoorbeeld ondertussen ook nog met een bal over te gooien.

 Toepassingen van de balansplanken zijn onder meer:

  • Kiezen voor A of B
  • Balans houden
  • Balans houden, ballen gooien en tafels opzeggen
  • Twijfel aan eigen kunnen/zelfvertrouwen ed bij een taak of opdracht. (kan ik wel/kan ik niet
  • Vertrouwen hebben in persoon of taak
  • Loyaliteit onderzoeken bij echtscheiding
  • Loyaliteit onderzoeken tussen achtergrond en huidige relaties
  • Testen bij systemisch/contextueel werken (Vraagt wel specifieke kennis!)

Ga naar bestellen……

Balansplank – wiebelplank verstelbaar

IMG_0351 balansplankGrote balansplank, ook wel wiebelplank genoemd.
Deze wiebelplank is verstelbaar (7 standen)  waardoor het moeilijker wordt om de balans te bewaren.
Bij het verstellen van de plank blijft het draaipunt in het midden van de plank.
Uitvoering: Hout ongelakt
Afmeting 39 X 60 X 10,5 cm

Ga naar bestellen……

Spel: “ik kan me concentreren”

Concentratieproblemen lijken wel de belangrijkste klacht van de kinderen tegenwoordig.
Maar wat is eigenlijk een concentratieprobleem?
Inzicht in wat er eigenlijk speelt, geeft het kind veel ruimte voor verbetering.
Ouders, leerkrachten en begeleiders ontdekken hoe ze het kind kunnen helpen.

Het spel “Ik kan me concentreren

Het spel bestaat uit 42 spelkaartjes, verdeeld in verschillende categorieën, te weten: School, Thuis, Wat is waar, Vriendjes, Ik en Doe.
Per categorie zijn er oplossingsgerichte vragen die het kind helpen inzicht te krijgen in het concentratieprobleem.
De kaartjes zijn per categorie herkenbaar aan de kleur en een cijfer.
Daarnaast kent het spel een vel waaruit een dobbelsteen gesneden en geplakt kan worden. Deze dobbelsteen heeft ook alle categorieën.
Het vel met de dobbelsteen kun je voor ieder kind apart uitprinten en gebruiken. Het kind krijgt de dobbelsteen mee naar huis als een geheugensteun door het tekenen van een woord of symbool  (anker)

Je kunt het spel met 1 kind spelen, maar ook met een groepje zodat kinderen elkaar kunnen verbazen en met elkaar de verschillen in hun concentratie kunnen ontdekken.
De kaartjes helpen inzicht te geven op welk gebied, wanneer en waar het probleem zich voordoet.
Als begeleider houd je in de gaten in welke categorie het concentratie probleem zich voordoet, bijvoorbeeld is het een motivatieprobleem, een focusprobleem, een bewegingsprobleem, een leerprobleem, een organisatieprobleem, een faalangstprobleem, een aandachtprobleem, een hooggevoeligheidsprobleem, een systemisch probleem of nog iets anders.
Je brengt samen met het kind in kaart waar het goed gaat en waar het mis gaat. De hulpbronnen worden duidelijk en door het verkregen inzicht kan het kind zijn gedrag aanpassen en leren grip te krijgen op zijn concentratieprobleem.
Het kind ontdekt welke vaardigheden het heeft te leren om zijn taken naar verwachting te kunnen doen.
Alleen al het feit dat het concentratieprobleem geen concentratieprobleem meer wordt genoemd, geeft direct verbetering. Immers wat is een concentratieprobleem? Daar heb je vaak alleen maar vage ideeën bij. Hoe concreter de focus, hoe makkelijker de aanpak. Deze ontrolt zich tijdens het spel en schrijf je als geheugensteuntje op de dobbelsteen.
De dobbelsteen kun je gebruiken als dobbelsteen om het spel mee te spelen. Tevens gebruik je deze als  geheugensteuntje om op te schrijven of te tekenen wat helpt om je te concentreren. Het kind neemt de dobbelsteen mee naar huis.

Uitvoering:

42 kaartjes in 6 categorieën en een vel met dobbelsteen. De dobbelsteen kun je uitsnijden en in elkaar plakken.
Het spel bestaat uit een pdf die je via de mail wordt toegezonden na betaling. Deze kan onbeperkt worden uitgeprint zodat ieder kind de dobbelsteen mee naar huis kan nemen. Op de pdf rust auteursrecht waardoor verzenden alleen door Centrum Tea Adema of Ninico kindercoachmaterialen mag gebeuren. Het spel is vormgegeven door Nynke Beeksma en in samenwerking met SPH studenten ontworpen.

Ga naar bestellen……..

Werk/invulboekje ” Ik ben Boos”

Kinderen hebben veel te leren.  Met name leren boos te zijn op een constructieve manier is nog niet altijd gemakkelijk.
Omdat het kinderen en ouders helpt zich bewust te worden van meerdere facetten van boosheid, heb ik een werkboekje ontwikkeld over boosheid. Op 15 pagina’s op A5 formaat kunnen ouders en kinderen, zo nodig onder begeleiding, invullen wat er zich voordoet als de boosheid van een kind uit de hand loopt.
Daarmee is het boekje niet alleen een invulboekje, maar vooral een nadenkboekje om bewust te worden hoe je kunt omgaan boosheid zonder nare bijwerkingen :-)

Als het boekje uit is, ligt er een concreet actieplan op tafel en is er inzicht ontstaan in het denken, voelen en doen met betrekking tot boosheid. En na een poosje kun je er opnieuw naar kijken en ermee verder gaan.

Kindercoaches, andere begeleiders, maar ook ouders kunnen het PDF format en een handleiding voor het inbinden van het boekje bestellen.
Zij kunnen dit boekje voor iedere kind uitprinten en tijdens een vervolgafspraak eventueel opnieuw invullen. Zo kunnen kinderen en ouders via de kindercoach gratis (of tegen een minieme vergoeding voor het printen) een inzicht en actieboekje mee naar huis nemen.
Het boekje is geïllustreerd en opgemaakt door vormgever Nynke Beeksma. Lees verder voor een beschrijving over hoe je het boekje in de praktijk kunt gebruiken.

Ga naar bestellen…….

Werk/invulboekje ik ben dapper

Angst hoort bij kinderen en zal er altijd zijn. Waar een kind echter te bang voor iets of iemand wordt, kan dit zijn functioneren belemmeren. Speciaal voor kinderen die wel eens te maken hebben met angst of met bang zijn, is dit boekje ontwikkeld.
Het boekje is opgebouwd uit een logisch stappenplan wat kind en ouders als het ware aan de hand meeneemt om van bang naar dapperheid in een bepaalde situatie te ontwikkelen.
Daarmee is het een boekje wat inzicht geeft in het proces angst, en leidt naar een concreet stappenplan.
Dit boekje heeft eenzelfde format als het “Ik ben boos” boekje.
Ook dit boekje kan zo vaak uitgeprint worden als men wil en daardoor door beroepskrachten gratis worden verstrekt aan ouders en kinderen.

Ga naar bestellen…….
Formaat                      A5
Aantal pagina’s:         33
Je ontvangt een pdf voor inbinden met nietmachine en voor inbinden met een ringband. Een handleiding wordt meegezonden.
De pdf wordt via de mail toegezonden na betaling en mag onbeperkt in zijn geheel worden uitgeprint. Op de pdf rust auteursrecht waardoor verzenden alleen door Centrum Tea Adema of Ninico kindercoachmaterialen mag gebeuren.

Cijferketting

Voor het werken met ieder probleem.
Ga “schaalwandelen” om te ervaren hoe het probleem nu is, wat je al hebt gedaan en nog kan doen om je probleem op te lossen.  Hoe moet de situatie zijn als het probleem is opgelost.
Wat is het verschil met de huidige situatie en met welk actieplan ga je de deur uit.
Het werken met de cijferketting en ” schaalwandelen” is een onderdeel in de opleiding oplossingsgericht werken en Kids’ Skills. Lees verder over de opleiding oplossingsgericht werken voor de kindercoach.
Het hout is onbehandeld en prachtig afgewerkt. Je krijgt plakcijfers bijgeleverd, maar kunt ook kiezen voor stippen, punaises  of cijfers in je eigen praktijkkleuren.
Een gedetailleerde gebruiksaanwijzing voor het werken met de cijferketting is bijgesloten.
Uitvoering:      Beuken Hout.
Afmeting:        Lengte ketting ca. 2,3 meter, blokjes 6x6x3 cm

    Ga naar bestellen……..
Lees over: kids ‘skills
Lees ook: moeilijke pubers bestaan niet

Dashboard voor gebruik bij leerproblemen, concentratieproblemen, faalangst en gebrek aan zelfvertrouwen

Welk cijfer geef je jezelf voor taal en rekenen? En voor de andere vakken?
Welk cijfer geeft je moeder je? en je vader?
Welk cijfer wil je halen? en wat wil je vader? en je moeder?
Wat kan je al? wat moet je nog leren?
Allemaal vragen die je jezelf kunt stellen en die inzicht geven in verwachtingspatronen, hulpbronnen en al aanwezige talenten en kwaliteiten.
Alleen al daardoor gaan je leerprestaties vooruit.
Dit dashboard is bovendien uitermate behulpzaam bij concentratieproblemen, faalangst en gebrek aan zelfvertrouwen. Binnen een uur heb je een hele ander mening over jezelf en hoe je naar je zelf kijkt. De wijzer verkleurt van rood naar groen of andersom.
Het dashboard is eveneens prachtig te gebruiken in combinatie met bijvoorbeeld kwaliteitenkaartjes.
Het werken met de cijferketting en ” schaalwandelen” is een onderdeel in de opleiding oplossingsgericht werken en Kids’ Skills.
Lees meer over de opleiding oplossingsgericht werken en werken met Kids’ Skills

Ga naar bestellen……

Touw

touwDit touw van 4 meter is goed te gebruiken om kinderen te leren over grenzen, begrenzen en afbakening.
Het kind leert door dit touw over lichaamshouding en hoe het eigen lichaam te ervaren in verschillende situaties. Denk hierbij met name aan de hooggevoelige kinderen die last hebben van druk gedrag of praten van anderen.
Denk hierbij ook aan de add en adhd kinderen die binnen de cirkel kunnen leren zich te focussen op hun taak.

Doel:
Leer dat je zelf in staat bent je te begrenzen.
Lees hier de gebruiksaanwijzing.

Ga naar bestellen……

Poster werkmodel voor de kindercoach in rood en groen

Poster_TeaAdema_LRDeze poster biedt je een sterk handvat om met ieder probleem te kunnen werken. In gesprek met ouders is dit werkmodel voor hen een krachtig aanknopingspunt. Het model maakt zichtbaar waar de hulpbronnen en kracht van het kind en gezin zich bevinden. Doelen kunnen makkelijker worden beschreven en terugval wordt al ingecalculeerd.  het werkmodel biedt de kindercoach houvast om doelen te realiseren en zorgt ervoor dat alle belangrijke stappen in het gesprek worden meegenomen.  Afmetingen: 100 X 70 cm

Ga naar bestellen…..

Reacties zijn gesloten.