Een kindercoach kan knopen ontwarren

hertenkaartje blauwNaast het leren van theorie en praktijkoefeningen is de kindercoach opleiding eigenlijk ook een les in het leren oplossen van raadsels.
Kinderen tonen ons gedrag waar we soms niet zo blij mee zijn en dan is het de kunst om te ontdekken wat het kind ons eigenlijk wil vertellen.
We moeten als het ware het gedrag wat ons zo kan triggeren, vertalen naar dat wat het kind eigenlijk wil laten weten.
Daarna is het de kunst om het kind mee te nemen in het veranderingsproces. Dit betekent meestal dat het kind dan inzicht krijgt in zijn emoties, drijfveren en zijn gedrag. Hierdoor ontstaat een opening waardoor het kind zich anders leert gedrag in situaties die (meestal) frustreren.

Zichtbaar gedrag of…?

Daarmee is kindercoaching vooral een ontdekkingstocht in het ontwarren van de knopen die zichtbaar zijn in het gedrag van het kind. Het gaat er vooral om verder te kijken dan het gedrag en de behoeften van dit kind te onderzoeken.
Schreeuwt het kind, duwt het anderen omver, trekt het zich terug, maakt het dingen kapot, pest het anderen, verstoort het gesprekken en noem maar op.
Ouders en wij als volwassenen begeleiders zijn vooral geneigd te reageren op het zichtbare gedrag. Daardoor ontstaat heel vaak een “deze vuist op deze vuist-keten” van gedrag wat steeds een “vuistje” hoger gaat.
Als je als kindercoach je afvraagt wat de behoefte van het kind is en wat het kind eigenlijk zou willen bereiken met zijn gedrag, neem je als het ware een adempauze. Die kan net de ruimte bieden voor nieuwe openingen en kansen.
Behoefte aan aandacht, rust, grenzen, even stoom afblazen, gehoord en gezien en serieus genomen worden, kunnen dan herkend en erkend worden. De reactie van de volwassene is bij die herkenning in ieder geval met een andere intentie, ook al kan het soms nodig zijn toch stevig te handelen.
Het kind voelt dat de lading van een totaal andere orde is en alleen daardoor ontstaat er sneller rust. Bovendien is het contact met het kind er één van liefde, begrip en respect en dat maakt het grote verschil waardoor een kind zichzelf kan zijn en zijn ware emotie kan leren herkennen, erkennen en in veiligheid tonen.

De basisopleiding tot kindercoach

Tijdens de basisopleiding komen er altijd vele kinderen aan bod wiens gedrag soms zo onduidelijk is. Wat is het dan mooi om met alle theoretische en praktische kennis die in een groep aanwezig is, op ontdekkingstocht te gaan naar hoe kinderen soms op bijzondere wijze laten zien wat ze eigenlijk nodig hebben.
Ik realiseer me hoe ik tijdens het coachen van kinderen en hun ouders en tijdens de opleiding hetzelfde doe, als wat ik als kind graag deed.
Als kind vond ik het geweldig om bollen wol en garen uit de knoop te halen. Uren kon ik me vermaken met draden uiteen trekken en om mij heen leggen. Ik ging net zolang door tot ik één lange draad over had waarvan ik opnieuw een bol wol rolde.
En misschien is dat wel precies wat kindercoaches veel doen ? :

  • Wat is er met dit kind
  • Welke behoefte heeft het
  • Hoe is het kind trouw aan zijn beide ouders in dit probleem
  • Wat wil het kind duidelijk maken over zichzelf of het gezin
  • Hoe effectief communiceert dit kind met zichzelf
  • Is het glas halfvol of half leeg,
  • Welke boodschappen geven kind en ouders elkaar
  • Waar zit er aan negatieve lading, angst en weerstand in gedrag

Allemaal vragen en nog zo veel meer om te ontdekken die het kind wellicht in de knoop laten raken.
Hoe mooi is het iedere keer opnieuw om met een groep mensen te werken die zo betrokken zijn met kinderen en hun ouders. Mensen die op zoek zijn naar wegen om nog meer veiligheid, gedragsmogelijkheden en hulp en steun te bieden. Dat is een voorrecht en vooral een uitdaging om samen tijdens de opleiding de knopen te ontwarren die ons als volwassenen soms voor raadsels stellen.

Wanneer je deze tekst, of gedeeltes daarvan, wilt gebruiken vraag dan even toestemming.
De link mag gedeeld worden op social media.

Lees ook: De kindercoach voegt iets toe
Lees ook: De kindercoach driehoek
Lees ook: De kindercoach is een stoplichtdenker
Lees ook: Het kind helpen of de ouders helpen?
Lees ook: Het onzichtbare voordeel van het probleem
Lees ook: De taal in het land van de kindercoach
Lees ook: De inhoud van de opleiding tot kindercoach
Lees ook: Wie komt er naar de opleiding tot kindercoach
Lees ook: De reis van de kindercoach

Wil je deelnemen aan de opleiding tot kindercoach, kijk dan op de website. Kijk voor meer informatie over leren, kindercoachmaterialen, de opleiding tot kindercoach en opvoedcoach, Ik leer leren en nog veel meer op de website van Tea Adema
De illustratie is van Kitty Bakker.

Dit bericht is geplaatst in Methodieken in de praktijk, Opleiding tot kindercoach. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *