Weg met faalangst en concentratieprobleem door Bal-A-Vis-X

BalancerenEn een spierpijn dat ik heb. Een paar dagen oefenen met balletjes en verzwaarde zakjes zijn daar verantwoordelijk voor. Tot mijn grote genoegen heb ik twee dagen de introductie cursus gehad in Bal-A-Vis-X. Deze afkorting staat voor:

  • Balance
  • Auditory
  • Vision
  • Exercises

Zoals deze woorden al suggereren is dit een programma wat bestaat uit wel 300 oefeningen met balletjes en zakjes. De ogen, oren, het evenwicht, handen, voeten, de linker en rechterhersenhelft en de coördinatie worden maximaal uitgedaagd door dit programma. Jong en oud hebben veel plezier van dit programma en het is uitermate geschikt om het samen of in groepen uit te voeren. Op you tube zijn verschillende filmpjes te vinden.

 Onze kinderen in ontwikkeling

Wat steeds meer opvalt en wat een nare ontwikkeling is, is dat kinderen steeds jonger van het platte vlak moeten leren. We  willen dat kleuters zo snel mogelijk hun letters en cijfers kennen en ze moeten snel schrijven op veel te klein papier. Thuis geven we onze kinderen een ipad en een televisiescherm.
Tegelijkertijd worden kinderen steeds jonger gediagnosticeerd met concentratieproblemen en faalangst. Kleuters worden meer en meer aangemeld bij mij in de praktijk met deze klachten.
Kleuters notabene!
Als ik dan even doorvraag, blijkt dat deze kinderen niet zo goed stil kunnen zitten en niet zo lang hun aandacht vol kunnen houden. Dat geldt overigens alleen voor werken aan een tafeltje en niet in de zandbak of spelend in de ruimte.
Door de jaren heen ben ik er steeds meer van overtuigd geraakt dat heel veel leerproblemen hun oorzaak vinden in een gebrek aan beweging. Vanuit de ontwikkelingspsychologie is dit een oud gegeven en de meest belangrijke pedagogen hebben ook steeds laten zien dat beweging ongelooflijk essentieel is voor leren met het hoofd. Je lichaam moet eerst ervaren hebben wat ruimte is, wat voor en achter is, en wat opzij en onder is. Ook kwam ik er achter, mede dankzij bevlogen cursisten, hoe belangrijk de ogen zijn voor het leren leren. Immers als je wilt lezen, moet je wel goed je ogen kunnen bewegen!

Wetenschappelijk onderzoek

En hoe mooi: Ik las vandaag dat Mieke Westendorp gepromoveerd is op het onderwerp dat kinderen in het speciaal onderwijs beter kunnen plannen en problemen oplossen als zij meer hun motorische vaardigheden oefenen. Kinderen in het speciaal onderwijs blijken over het algemeen achter te lopen in hun ontwikkeling van motorische vaardigheden. En wat zegt ze meer: “Balspel heeft invloed op de grove motorische ontwikkeling”.  In Nederland gaar er 40.000 kinderen naar het speciaal onderwijs. De aantallen kinderen met concentratieproblemen en faalangst zijn nog vele malen groter als ik afga op het feit dat er in iedere klas meerdere kinderen met deze problematiek rondlopen.

Wat levert de beweging van Bal-A-Vis-X op

Als je alleen of samen met balletjes en zakjes gooit volgens een bepaald ritme moet je kijken naar wat je doet. Dit betekent dat je ogen continu een bal of zakje volgen. Door deze beweging ontspannen je ogen en tegelijkertijd kun je goed leren focussen. Doordat de zakjes geluid hebben worden ook je oren maximaal afgestemd en wisselt het geluid van je linker naar je rechteroor. Je hersenhelften leren goed samenwerken en er worden steeds nieuwe verbindingen in de hersenen aangelegd doordat de oefeningen uitgebreid worden. Wanneer je ook nog op een balanceerbord de oefeningen doet, wordt je evenwicht en coördinatie maximaal getraind.
Het effect van de oefeningen is meer lichaamsbeheersing, betere luistervaardigheden, betere kijkvaardigheden, maar ook beter in staat zijn tot plannen en organiseren en alle andere vaardigheden die nodig zijn om te leren.

Wat zijn de neveneffecten van Bal-A-Vis-X

Geef kinderen een spel en ze willen het leren. Zo is het ook met de balletjes en de zakjes. Door de rustige opbouw van de training is er een mooi leereffect. Kinderen leren samenwerken doordat de ander van jou afhankelijk is om de bal in het ritme te houden. Kinderen leren mild voor elkaar te zijn als het misgaat. Kinderen leren hun kracht doceren door zachtjes en soms met meer kracht een balletje of zakje naar de ander te gooien. Kinderen leren aannemen van een ander. Dat zijn in het samenwerken prachtige oefeningen want jouw actie heeft effect op de ander en het gaat spelenderwijs.

Prachtige neveneffecten zijn ook je leren concentreren. Het balletje moet gevolgd met de ogen anders ben je het kwijt. Als je het juiste ritme te pakken hebt, kun je bijna in trance doorgaan en vliegt de tijd terwijl je je blijft concentreren op de balletjes.
Wat te denken van faalangst. Spelen met balletjes doet bijna automatisch een beroep op faalangst en fouten maken. Een bal rolt immers gemakkelijk weg. Hoe mooi is het om steeds opnieuw te beginnen en te merken dat juist door het maken van fouten en het steeds opnieuw oefenen je iets onder de knie krijgt. Hoe trots kan je zijn als een bepaalde oefening is gelukt en je weer een stapje verder kunt gaan in moeilijkheidsgraad. Onbewust krijgt het kind de boodschap mee dat het heerlijk is om te oefenen en hoe fijn het is om uiteindelijk te triomferen.
En passant wordt het doorzettingsvermogen en volhouden geoefend.
Mogelijk het allerbelangrijkste is het gevoel van zelfvertrouwen. We kunnen alleen een goed gevoel van eigenwaarde en zelfvertrouwen hebben door ervaringen op te doen.

Wat ik me afvraag…

Als kind vond ik het geweldig om te jongleren tegen de muur met drie balletjes. Uren heb ik geoefend en gespeeld toen dat een poosje in de mode was. Zou het daarom zijn dat ik me nu zo goed kan focussen en kan concentreren?
Wij weten ook nog precies hoe onze dochter op alle fronten een enorme sprong in haar ontwikkeling maakte toen ze het fietsen op een éénwieler onder de knie kreeg. Het heeft haar veel inspanning gekost en ging ook over balans, evenwicht, goed luisteren naar het verkeer en goed kijken waar je naar toe beweegt. Zou het mede daarom zijn dat ze nu aan topsport kan doen en tegelijkertijd een studie aankan?

Wat ik zeker weet..

Iedere school zou verplicht moeten worden om iedere dag een aantal minuten te oefenen met Bal-A-Vis-X. Ik durf te stellen dat er dan vele, vele kinderen minder zijn met leerproblemen, concentratieproblemen en faalangst. Ik hoop van harte dat dit programma heel snel in veel scholen en voor veel kinderen beschikbaar komt.
En ik….. ik oefen gewon door want de oefening met drie balletjes wil nog niet zo goed lukken. Ik vrees dat mijn hersenen wat verouderd en verstoft zijn in de loop der jaren…..

Lees over Bal-A-Vis-X Nederland op deze website
Lees ook: Doe de cupsong
Lees ook: Waarom verliezen zo belangrijk is
Lees ook: Concentratieproblemen: wat speel er echt?
Lees ook: Luikjes open, luikjes dicht: Voorwaarden om te leren
Lees ook: Hoe fietsen en darten helpen om  beter te leren leren
Lees ook: Leidt een diagnose tot verlamming?
Lees ook: Moed moet…

Ken je Ik leer leren al?
Wil je een aantal keer per jaar artikelen ontvangen? Vraag de nieuwsbrief aan van de praktijk voor kindercoaching en de opleiding tot kindercoach.
Materialen voor kindercoaching koop je bij Ninico
De illustratie is gemaakt door Bianca Snip

Dit bericht is geplaatst in Concentratieproblemen, Dyslexie en dyscalculie, Faalangst, Leerproblemen, Methodieken in de praktijk, Peuters en kleuters, Spel en speelgoed, sport, Stof tot nadenken, Wist je dat?. Bookmark de permalink.

4 reacties op Weg met faalangst en concentratieprobleem door Bal-A-Vis-X

  1. Lucie van Dijk schreef:

    Dag Tea,

    Wat weer een mooie verrijkende tekst.

    Dank je wel,
    Lucie van Dijk

  2. Ester schreef:

    Hoi!

    Enig idee welke ballen er goed te gebruiken zijn? Waar kunnen deze besteld worden. Ik zou het graag eens uitproberen in de klas.

    Groetjes Ester

  3. Evelien schreef:

    Beste allemaal, De balletjes kun je gewoon kopen bij de firma De Vries Promotions in Voorthuizen, zij produceren deze zelf en exporteren deze over de hele wereld. Prijs rond een euro. Email adres is d.devries@ dutch-net. com of tel 0342-474251 Groeten, Evelien

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *