Praktijkdag: Werken met materiaal en casussen voor de kindercoach

Samenstelpakket_LR (2)Kinderen kunnen hun problemen naar buiten richten of zich juist naar binnen keren. Voor beide manieren is een andere aanpak nodig die het kind kan helpen om te leren omgaan met zijn uitdagingen.
Tegen de tijd dat kinderen en hun ouders bij de kindercoach komen zijn veel problemen al een patroon geworden. Aan de kindercoach is dan de vraag hoe het patroon doorbroken kan worden.

Door jarenlange ervaring in de praktijk voor kindercoaching en door het steeds verder professionaliseren van de opleiding tot kindercoach zijn er werkmodellen en praktische materialen voor de kindercoach ontwikkeld.

Je leert tijdens deze dag:

  • Hoe je door middel van onder andere visualisatietechnieken en externaliseren verandering en verbetering op gang brengt.
  • De principes van leiden en volgen.
  • De juiste keuzes maken voor werken met het probleem, het doel, de oorzaak of de oplossing.
  • Op het juiste moment een interventie inbrengen.
  • Werken volgens een stroomschema.
  • Werken met symbolen.
  • Juiste timing voor acceptatie en transformatie en wat daarvoor nodig is.
  • Gebruik maken van je stem en stiltes als instrument.
  • Oefenen in het werken met onder andere de thermometer, het stoplicht, schaalwandelen, denken, voelen, doen, in rood en groen, hoe maak je gebruik van coachingskaarten en welke middelen gebruik je om inzicht te krijgen in de belevingswereld van het kind.
  • Oefenen met verschillende casussen en klachten zoals gedragsproblemen, leerproblemen, echtscheiding en oudergesprekken.

De casussen waarmee gewerkt wordt zijn:

  • Oefenen met het startgesprek met kind en ouder.
  • Casus over boosheid.
  • Casus over concentratieproblemen.
  • Casus leerprobleem.
  • Casus angst.

Deze casussen zijn samengesteld uit de dagelijkse praktijk en dagen uit tot het naast elkaar gebruiken van verschillende technieken, materialen en modellen. Zo heb je aan het eind van deze dag de beschikking over meerdere keuzemogelijkheden om in te zetten.
in overleg is het ook mogelijk een eigen casus in te brengen.

Tijdens deze praktijkdag leer je vooral hoe je door middel van het combineren van verschillend materiaal een maximaal effect kunt bereiken. De modellen die gebruikt worden als stroomschema ondersteunen je hierbij.

Het startpakket van de kindercoach bestaat uit:

  • de emotie-thermometer,
  • het stoplicht
  • de taart van rood & groen

Bij het startpakket horen de gebruiksaanwijzingen van de verschillende materialen zodat je direct kunt werken met problemen waar kinderen en ouders last van hebben.
Naast het startpakket zijn nog beschikbaar een dashboard, werkboekjes en andere materialen.

Bekijk het materiaal in de webwinkel…..

Lees ook: Hoe om te gaan met boosheid
Lees ook: Concentratieprobleem te lijf
Lees ook: De stoplicht methode
Lees ook: Geef een puber zelfvertrouwen
Lees ook: Als leren niet leuk is
Lees ook: De helling van angst
Lees ook: Hoe kun je helpen?

Wil je deelnemen aan deze praktijk/leer dag, kijk dan naar de tarieven en de agenda.
Wil je leren om meer kinderen te helpen, lees dan over de basisopleiding tot kindercoach en over de verschillende bijscholingen voor de kindercoach

Dit bericht is geplaatst in Opleiding tot kindercoach. Bookmark de permalink.

Reacties zijn gesloten.