Kids’ skills

Ik ben opgeleid tot ambassador voor de methode kids’ skills. Dat begon allemaal met het boek kids’ skills van Ben Furman wat ik ontdekte.
Ik ben een fan van oplossingsgericht werken met kinderen en ouders.
Vooral omdat het zo positief is en mensen gericht houdt op de toekomst en op verandering. Problemen hebben de neiging groter te worden en alle energie op te slurpen.
Op het moment dat je begint na te denken en te praten over oplossingen begint de energie te stromen en wordt de sfeer losser en lichter:
Altijd en overal.

De ontdekking

En als je dan gecharmeerd bent door oplossingsgericht werken en er de resultaten van merkt, begin je te zoeken naar hoe je dit voor kinderen kunt vormgeven.
En toen ontdekte ik kids’ skills van Ben Furman.
Hij is een Finse psychiater en psychotherapeut en hij heeft de methode Kids’ Skills ontwikkeld.
Centraal staat één heel belangrijk idee: praktisch alle problemen van je kind kun je opvatten als vaardigheden die het nog moet ontwikkelen.
De methode bestaat uit vijftien stappen om ontwikkelingsproblemen aan te pakken bij kinderen. Het kind bepaalt zelf welk probleem het wil aanpakken, hoe en van wie het steun wil. In vijftien logische stappen wordt het probleem opgelost. Er is veel aandacht voor het betrekken van de omgeving.
De methode is ontstaan in Finland en is gericht op problemen die je zelf kunt oplossen door nieuw gedrag te leren (vaardigheden) en minder op emotionele problemen (deze worden omgezet in vaardigheden).
Kids’skills wordt vooral effectief ingezet als hulpmiddel op kinderdagverblijven en op basisscholen want er is oneindig veel wat kinderen kunnen en moeten leren voor ze volwassen zijn.
Er is een boek geschreven en dit boek bevat veel praktijkvoorbeelden en tekeningen en staat vol met ideeën, verhalen en suggesties voor ouders, hulpverleners in de jeugdzorg en overige geïnteresseerden.
Ben Furman is mededirecteur van het Helsinki Brief Therapy Institute en hij heeft een eigen talkshow op de Finse televisie over onderwerpen die met psychologie te maken hebben.

Wat kan je ermee

In mijn praktijk voor kindercoaching is het één van de methodieken waarmee ik werk. Vrijwel altijd zit er een element van kids’ skills in mijn manier van werken.
Ouders zien in de praktijk voor kindercoaching hoe ik samen met hun kind zoek naar oplossingen en kunnen een oudercursus volgen om zelf de basisbegrippen van deze methode te leren. Dit onderdeel van de cursus voor ouders wordt Parents’ skills genoemd en geeft praktische aanwijzingen om er zelf mee aan de slag te gaan.
Ouders ontdekken zo dat ze hun kind kunnen helpen zich te ontwikkelen. Ze kunnen samen met hun kind beslissen wat er allemaal geleerd moet worden om iets te kunnen. En vaak is dat veel gemakkelijker dan je van te voren had kunnen denken.
Naast het inzicht in vaardigheden kunnen ouders inspiratie opdoen om hun kind spelenderwijs en met humor te begeleiden naar groter groeien.
Omdat je niet verplicht bent alle 15 stappen te volgen of ze altijd in dezelfde volgorde af te gaan, heb je een prachtig instrument in handen om samen met plezier nieuwe vaardigheden te leren.

Lees ook: De kindercoach is een stoplichtdenker
Lees ook: Wat heel is, hoef je niet te maken
Lees ook: Zoek de verschillen
Lees ook: Doe eens iets anders
Lees ook: Wat is het verschil tussen een kindertherapeut en een kindercoach?
Lees ook: Opleiding tot kindercoach: de vragen en antwoorden.

Leer oplossingsgericht werken met ouders en kinderen als nascholing bij De Opleiding tot Kindercoach
Lees ook wie er gecertificeerd als kindercoach met kids’skills werkt.
Bekijk de materialen voor de kindercoach in de webwinkel

Dit bericht is geplaatst in Cursus en workshop, Gelezen, Methodieken in de praktijk met de tags , , , , , , , , , , . Bookmark de permalink.

Reacties zijn gesloten.