13 tips voor concentratieproblemen

Ieder kind heeft wel eens moeite zich te concentreren.
Een groot deel is echter vaak een  motivatieprobleem.
Het kind zal, als het zelf een taak kiest – bijvoorbeeld het maken van een tekening of computeren- zich wél kunnen concentreren.
Als je je gaat verdiepen in een concentratie probleem kom je er vaak achter dat het meestal om andere onderliggende problemen gaat. Goed kijken naar het kind en observeren geeft dan de richting aan wat het kind nodig heeft om zijn taken makkelijker te kunnen verrichten.

Wat kunt je doen als ouder en begeleider:

  • Zorg dat je je zelf rustig voelt, beweeg en praat langzaam, zacht en duidelijk.
    Vaak zijn we juist geneigd steeds harder en sneller te praten om de aandacht te trekken en vast te houden. We doen dan meer van hetzelfde.
  • Houd de relatie met het kind luchtig en benader het kind positief ook al vraagt dit veel van je.
  • Geef direct een compliment als je kind wel geconcentreerd bezig is en benoem dit als zodanig: bv wat fijn dat je het nu kunt om (……..) met zoveel aandacht (of geconcentreerd)  te doen.
  • Wees royaal met bemoedigen, je kind groeit ervan!!
  •  Als het kind zich ongewenst gedraagt geef dan liever een suggestie hoe het anders kan, dan benoemen wat alweer niet goed gaat. Bijvoorbeeld: “Als je nu je schrift en je pen pakt en begint met deze bladzijde, heb je al een goed begin”.
  • Geef duidelijke regels en korte opdrachten in heldere woorden. Een vriendin van mij uit het speciaal onderwijs noemt dit: “Het gebruik van korte codes”.
  • Vraag ook eens na wat het kind in heeft begrepen en laat dit hem vertellen.
  • Verdeel een taak in kleinere stukjes zodat het kind niet het eerste doet en de rest vergeet. Vooral beelddenkers zijn hier heel goed in 🙂
  • Wees duidelijk over dat wat je nog meer verwacht. Gebruik hiervoor weer de “korte codes”.
  • Zeg regelmatig opnieuw welke opdracht of afspraak je had gegeven of laat het kind je dit vertellen. Maak er maar een spelletje van.
  • Veel kinderen hebben regelmatig even afleiding nodig. Het moet dan even bewegen of iets gek doen. Een tangle kan ook soelaas bieden voor de behoefte aan friemelen.
  • Voor sommige kinderen kan het handig zijn kaartjes te hebben met verschillende opschriften die hij zelf kan neerleggen. De dobbelsteen van het concentratiespel is hiervoor heel geschikt. Dit geeft zelfredzaamheid, controle en motivatie..
  • Maar bovenal: Zorg ervoor dat je in contact blijft en heb regelmatig oogcontact of leg zo nu en dan je hand op een onrustige arm.

Echte en volledige aandacht geeft wonderen

Let maar eens op het verschil tussen het contact met een kind als je zelf bent afgeleid door dagelijkse beslommeringen of wanneer je met je volledige aandacht bezig bent.
Wil je inzicht in het hoe en waarom van het concentratieprobleem van het kind, speel dan het spel: “Ik kan me concentreren” om je concentratieprobleem te verhelpen:
Je kunt het bekijken en bestellen in de webwinkel…

Lees ook: Concentratieproblemen bestaan niet
Lees ook: Concentratieprobleem oplossen
Lees ook: Concentratieprobleem in de klas
Lees ook: Concentratieproblemen bij jonge kinderen
Lees ook: Matrixcoaching: zwevende letters
Lees ook: De tafels automatiseren
Lees ook: Waarom netheid kan leiden tot dyslexie
Lees ook: Het waarom van friemelen

Wil je op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen, feiten en achtergronden over leren, kinderen en ouders? Vraag dan de nieuwsbrief aan.
Er komen regelmatig kinderen met concentratieproblemen bij de de Praktijk voor Kindercoaching die tevens een opleiding tot kindercoach verzorgd.

Dit bericht is geplaatst in Concentratieproblemen, Vraag en antwoord met de tags , , , , , , . Bookmark de permalink.

14 reacties op 13 tips voor concentratieproblemen

  1. Marian schreef:

    Mijn zoontje van 5 heeft moeite om zich aan regels en afspraken te houden op school. Hij is snel afgeleid en heeft moeite om zich te concentreren op een werkje. De dikke duimenkaart en stoplicht op school blijken niet voldoende te werken. Er is geen sprake van onwil bij hem, want als hij erop aangesproken wordt dan is hij er zich van bewust en geeft dan aan dat hij de afspraak of regel vergeten is. Hij is verder heel sociaal en intelligent. Hij houdt ervan om te kletsen en met andere kinderen te spelen, waardoor hij snel afgeleid is. Hij is niet extreem druk op school en ook thuis niet. Is dit normaal gedrag voor een jongetje of zijn er nog tips die we op school en/of thuis kunnen toepassen?

    • Tea schreef:

      Dag Marian,
      Je zoon van 5 zit nog in de leeftijd van alles moeten leren en hij doet dit waarschijnlijk de hele dag door. Het zou kunnen zijn dat hij anders leert dan school verwacht en aan je reactie te lezen, leert hij misschien voor, door en met andere kinderen en door zijn spel. Voor een 5 jarige een hele gezonde ontwikkeling, maar misschien wel eens lastig in de klas.
      Wat je zou kunnen doen is eens te observeren hoe hij speelt en wanneer hij wel informatie oppikt. Dit zegt iets over zijn belangstelling en geeft ook meer zicht op hoe hij informatie oppikt.
      Daarnaast is het voor hem misschien heel helpend om even bewust contact te maken als je iets van hem wilt. Als volwassenen zijn we vaak geneigd om er vanuit te gaan dat kinderen ons horen, zien en geloven. Vaak is het kind echter in zijn eigen wereldje aan het leren en hoort en ziet hij ons niet.
      Wat dan kan helpen is om even oogcontact te maken, helder en duidelijk te zeggen wat je wilt en je zoon dit te laten herhalen. Zo weet je dan in ieder geval of hij je heeft gehoord.
      Op zich zijn er nog veel meer tips te geven, maar uit je reactie kan ik verder niet achterhalen wat het belangrijkste is. Ik hoop dat je hiermee uit de voeten kan.

  2. Gies schreef:

    Mijn zoontje van net 6 heeft ook veel moeite om zich te concentreren op school. Juf zegt dat ze de hele tijd naast hem moet zitten als hij een werkje moet doen. Zijn concentratieboog is heel erg kort. We hebben een hele trits onderzoeken doorlopen fysio, logopedie, ergotherapie en een niveaubepaling. Daaruit komt dat hij een gemiddeld intelligent kind is. Hij is emotioneel nog erg jong (eerder 5 dan 6) en hij kan zich niet goed concentreren. Is er nog iets wat wij kunnen doen als ouders om zijn concentratie te vergroten? Kan een kindercoach nog wat betekenen. Thuis kan hij zich wel concentreren om de dingen die hij leuk vindt :-). Tafelvoetbal spelen met zijn vader, met zijn treinen spelen enz. Op school gaat het gewoon niet goed. Hij geeft zelf aan dat hij graag wil leren lezen en schrijven, maar hij kan zich niet goed concentreren in de klas.

    • Tea schreef:

      Hoe jonger je kind is, hoe korter de concentratieboog.
      Echter alle kinderen kunnen zich concentreren, alleen weten ze vaak niet hoe ze het doen.
      Het gevaar is een selfullfilling prophesie: “Iedereen inclusief ikzelf zegt dat ik me niet kan concentreren, dus zal het wel zo zijn” Zo wordt dat iedere keer weer bewezen.

      Wat kinderen dus hebben te leren is hoe ze zich wél kunnen concentreren en hoe ze erachter kunnen komen wat hun eigen geheim is om de negatieve cirkel te doorbreken.
      Binnenkort kom ik hier op terug met nieuwe blogs omdat er veel vraag is naar een oplossing voor concentratie problemen bij kinderen.
      Wil je op de hoogte blijven, vraag dan om de nieuwsbrief zodat je ongeveer 6 keer per jaar de nieuwste feiten en weetjes ontvangt. Je kunt je aanmelden via http://www.teaadema.nl/?id=3.

  3. Mattanja schreef:

    Hallo,

    Ik heb een dochter van ruim 10, ook zij heeft met regelmaat een consentratie probleem en dan met name op school. Het is altijd al een ‘probleem’ geweest maar toen zij in september 2010 naar een andere school ging was het nog sterker aanwezig.
    In ieder extra begeleidingsgroepje is zij van de partij, en zelf ziet zij er totaal geen probleem in.
    Thuis is iets vergeten de gewoonste zaak van de wereld gewonden voor haar en voor ons een steeds grotere bron van ergenis ( omdat zij nu al 10 is ). Alles moet een paar keer herhaald worden en zelfs als ik het haar na laat zeggen vergeet ze het nog. Een paar voorbeelden, jas en tas aan de kapstok, hoe laat zij thuis moet komen, een boodschap en dan vergeten wat zij nou ook alweer kopen moest. Dit zijn zo een paar dingetjes maar de ergste van allemaal vind ik haar billen afvegen. Dat vergeet zij dus ook en ik kan iedere maand on nieuwe onderbroeken omdat ik ze in de wasmachine gewoon niet meer schoon krijg. Als ik haar hier op aanspreek, is het van ja ja sorry zal er voortaan aan denken, maar de volgende dag is het weer bingo.

    Iedere dag samen huiswerk maken is nu echt een opgave geworden, we zijn al gauw anderhalf uur bezig per dag. Ik prijs haar voor ieder dingetje wat zij goed doet, of voor iedere voldoende die zij haald. Ook voor de onderbroek hebben we al een sticker vel geprobeert, bij zoveel stickers een kadotje. Helaas voor mijn gevoel allemaal hopeloos.

    Ik ben dringend toe aan tips, op school konden ze mij niet verder helpen ( helaas ). Wie helpt er mijn dochter en ons gezin?

    Alvast erg bedankt voor een luisterend oor, want meestal word het afgedaan als grapje of dat komt wel als ze ouder is.

    • Tea schreef:

      Dag,

      Wat jij beschrijft komt erg veel voor. Zou het kunnen zijn dat je dochter een beeledenker is en dat ze in gedachten al heeft gedaan wat je vraagt en het daarom vergeet?
      Daarnaast is de stelregel van mij meestal: Kijk waar het wel goed gaat en doe daar meer van. Anderhalf uur samen aan de slag lijkt me een redelijke uitputtingsslag voor jullie allebei en wellicht zou je daar iets anders op kunnen verzinnen wat meer resultaat gaat hebben.
      Mocht je persoonlijke tips nodig hebben dan kun je een afspraak maken, woon je te ver weg dan is een telefonisch consult ook mogelijk.
      Je kunt ook de nieuwsbrief aanvragen. Aan concentratieproblemen besteed ik vaker aandacht.

  4. Dinie schreef:

    Hallo,

    Ik heb een meisje van 7 die problemen heeft met concentreren in de klas en ook veel aan het dagdromen is.
    Daarnaast heeft zij ook veel moeite met de omgang met klasgenootjes.
    Zo krijgt zij regelmatig de deksel op de neus met speelafspraakjes (dubbel afgesproken of het ander kind is het totaal vergeten) waar ze intens verdrietig van wordt, (inmiddels durft ze nog amper af te spreken)
    Maar ook teveel aandacht van een klasgenootje vindt ze niets, dan zegt ze tegen mij ‘ik ben ….helemaal zat, die heb ik veel teveel gezien de laatse tijd’ (wat op ons zo dubbel overkomt)
    Ze ligt ook niet heel goed in de klas, weinig vriendinnetjes en eigenlijk nooit verjaardagspartijtjes.
    Veel mensen kennen haar dan ook als een aardig eigenwijs persoontje, die weet wat ze wil. Wat misschien niet altijd in goede aarde valt bij leeftijdsgenootjes? (en daarnaast zal zij wellicht ook nog wat beter moeten leren aan passen aan andermans gevoelens en wensen)
    Haar schoolresultaten zijn voldoende tot goed,
    Ze leerde ze extreem snel lezen, en de leerrachten gaven aan dat ze graag met groep 4 mee luistert.
    Ik heb het idee dat ze informatie snel oppikt, mits ze het zelf interessant vindt.
    Thuis ervaar ik een meisje die héél veel aandacht vraagt. Ze kan mensen echt overladen met aandacht vragen.
    De leerkrachten gaven aan in de richting van ADD te denken, zelf heb ik daar mijn twijfels over, aangezien ze bij sommige zaken ook heel goed kan concentreren, en het schooljaar heel goed begon. (zonder problemen en dagdromen)

    Ik wil dus eerst liever andere zaken uitstluiten voordat zij wordt ‘bestempeld’
    Waar zouden wij nog meer aan kunnen denken? En wat zou een goede stap zijn voor ons als ouders om nu te ondernemen?

    • Tea schreef:

      Dag Dinie,
      Een diagnose kan soms helpen om te ontdekken wat een kind nodig heeft om de problemen waarmee dat gepaard kan gaan aan te pakken.
      Dit kan echter ook zonder een diagnose door te formuleren wat je kind nodig heeft en wat er wel gedaan of geleerd moet worden.
      Misschien heeft je dochter nog iets meer te leren hoe je omgaat met leeftijdsgenoten. Ze is tenslotte nog maar 7 en het is neit voor alle kinderen vanzelfsprekend om vriendjes te maken. En als je dan hierin teleurgesteld raakt omdat je hen nog niet zo goed kan, kun je ervoor kiezen om af te haken of de strijd aan te gaan.
      Beide keren zorg je ervoor dat je niet gekwetst wordt.
      Zo te lezen zou het je dochter wellicht kunnen helpen om te leren hoe ze afspraken kan maken, hoe ze om kan gaan met positieve aandacht, hoe ze voor zichzelf op kan komen en misschien nog wel een paar dingen. Wellicht kent ze een kind die dit goed kan of kun jij haar helpen door haar uit te daen deze zaken te leren.
      Een kindercoach kan vaak goed behulpzaam zijn om hiervoor een stappenplan te maken zodat je dochter leert hoe ze vriendjes kan maken en tegelijkertijd de onderliggende angst kan aanpakken.
      Lees ook over : Kids’ Skills
      Lees ook: Hulp vragen aan juf

    • Mary schreef:

      Als ik zo luister naar de beschrijving van je dochter zou ik eerder denken aan hoogbegaafdheid dan aan ADD. Deze twee kunnen overlappingen hebben met elkaar.

      Een goede stap zou zijn een orthopedagoog in te schakelen die ervaring heeft met hoogbegaafdheid.

  5. vienny schreef:

    hoi hoi
    Ik heb een zoontje van 7,,hij zit in groep drie maar gaat nu naar groep 4,,ik had gisteren, een rapportbespreking,,en alles was goed ruimvoldoende,,maar alleen die concentratie, is de probleem weer, en door die concentratie is zijn tempo ook traag soms,, en juf zegt zij weet dat hij het kan,,ik ook trouwen, maar ik weet niet wat kan ik er aan doen,, want thuis is hij ook zo,, ik blijf ook herhalen ,BV,, hang je jas op,,tas ophangen kleren uit doen,, maar iedere dag is hetzelfde dan vergeet hij het weer, en de juf zij tegen mij dat in groep 4 moet hij wel gaan oppassen met die concentratie want ja die lessen worden ook nog moeilijker,hij had deze probleem ook vanaf groep twee,,bij die vorige school,,wouden ze hem naar een logopedist sturen, maar omdat hij daarna een eens echt heel goed zijn best begon te doen,, hoefde hij niet meer te gaan,,, en nu weer is de probleem begonnen,, kan het zijn dat we zijn verhuist???ow moet er bij zeggen hij voelt zich wel thuis op deze nieuwe school,,hij heeft veel vriendje, en hij ligt echt goed in de groep, maar tog die concentratia,,, helppppppp wat kan ik er aan doen,,,?? want wil echt niet dat hij gaat blijven zitten in grope 4,,,,!!!!

    • Tea schreef:

      Dag Vienny,
      Allereerst is misschien een geruststelling op zijn plaats want het duurt nog ruim een jaar voor je zoon naar groep 5 gaat. Daarmee is er alle tijd om hem te begeleiden en te blijven opletten hoe het met hem gaat.
      Het zou zo maar kunnen zijn dat je zoon heel goed kan beelddenken waardoor hij in gedachten al heeft gedaan want zijn lijf nog niet heeft gedaan. Wat daar kan helpen is heel rustig en maar een boodschap tegelijk aan hem geven. Je kunt dan ook nog even navragen of hij je gehoord heeft en wanneer hij je opdracht gaat uitvoeren.
      Op zich is het niet erg als een kind een wat langzamer tempo heeft zolang er maar vooruitgang is. Als je weet dat hij het kan zal hij het op een dag laten zien. Wel zou het misschien nodig kunnen zijn om je zoon te helpen zich bewust te worden van zijn concentratie om samen met hem te ontdekken wat hem kan helpen.

      Lees hier maar nog een aantal tips die je misschien helpen:
      Concentratieproblemen
      in de klas
      leren als een vlinder
      over beelddenken.

  6. Miranda schreef:

    Hallo Tea,

    Deze week kreeg ik van de juf van mijn zoontje van 5 jaar te horen dat hij geen goede zinnen kan maken en waarschijnlijk hulp nodig heeft van een logopedist. Zij gaan hem door haar laten testen en dan wordt er met ons besproken wat we er aan kunnen doen.

    Tevens wees zij mij op het feit dat mijn zoontje zich niet goed concentreert op school en erg traag is met alles. Bij knutselen of tekenen is hij enorm snel afgeleid en moet zij herhaaldelijk tegen hem zeggen verder te gaan. Ook tijdens het middageten is hij altijd als laatste klaar. Ze hebben een half uur waarin hij een kopje soep krijgt en een boterham moet eten. Ook hier moet de juf hem herhaaldelijk zeggen door te eten. Hij kijkt liever naar andere kinderen en wat er om hem heen gebeurd. De juf heeft al aan gegeven dat als hij volgend jaar naar het 1e leerjaar gaat (groep 3) hij zich toch echt beter moet kunnen concentreren.

    Ze vroeg mij ook of wij thuis soms alles voor hem doen, maar dat is niet het geval. Hij moet zich zelf aan- en uitkleden (we zetten dan de kookwekker op 5 minuten anders heeft hij het na 15 minuten nog niet gedaan, hoe vaak we het ook tegen hem zeggen), zijn ontbijt in 10 min. opeten, zelf zijn speelgoed opruimen, zelf jas en schoenen aan- en uittrekken etc.

    Ook bij de zwemles kan hij zich niet goed concentreren, hij kijkt om zich heen, zwemt niet door en zwemt heel langzaam en legt niet zoals de andere kinderen snel genoeg een baan af.

    Zelf worden wij ook er ook erg moe van om telkens weer te moeten zeggen wat hij moet doen en alles te herhalen. Wat kunnen wij hier het beste aan doen?

    • Tea schreef:

      Dag Miranda,

      Kennelijk is je zoon nog een beetje zijn eigen wereld aan het ontdekken en heeft hij nog veel hulp van buitenaf nodig om hem in zijn ritme te krijgen en hem te helpen zijn taken uit te voeren die nodig zijn.
      Ik denk dat jullie al een hele handige manier hebben gevonden om hem te helpen herinneren aan het op tijd activiteiten af hebben en kennelijk werkt dat,. Voor hem kan dat zeker een steun n de rug zijn en zo nodig kun je dit uitbreiden met een dagschema waarin de belangrijkste taken zijn opgenomen. Er zijn verschillende hulpmiddelen zoals kookwekkers en planborden te koop om kinderen te helpen binnen een gestelde tijd een taak af te hebben.
      Voor sommige kinderen is het ook gewoon jammer dat ze al zo jong het tempo er al in moeten zetten. Waarschijnlijk is het voor hem in ieder geval prettig om ook voldoende “klooitijd” te hebben. Als je dit kunt inbouwen op een dag dan leert hij ook dat er werktijd en andere tijd is.
      Succes en veel plezier met je kind in de jachtige tijd.
      Eventueel kun je nog de andere blogs over concentratieproblemen even doornemen om te bekijken of er nog andere handvatten zijn die je kunt gebruiken.

  7. Tea schreef:

    Helaas kunnen er geen reacties meer gegeven worden doordat er nu veelvuldig gespamd wordt op dit blogartikel waardoor ik de reacties moet sluiten.